Výstavba ekoduktů pokračuje. Kde se osvědčily?
V Česku přibývá nadchodů pro divokou zvěř. Nad dálnicemi a silnicemi prvních tříd jich je celkem 28 a další se chystají. Většinou plní svůj účel. Ale ne úplně všude.
Čtěte také
Srážky se zvěří patří zvlášť na podzim a na jaře k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Zabránit tomu mají nadchody pro zvířata, takzvané ekodukty. Jeden takový začalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) budovat u Bílého Kostela na Liberecku.
Ekodukt vzniká na hlavním tahu z Liberce na Děčín, konkrétně mezi Bílým Kostelem a Jítravou. Právě tento úsek patří z pohledu počtu srážek se zvěří k nejhorším v zemi. Ročně jich tam policisté vyšetřují kolem 50. Nebezpečné jsou hlavně kvůli tomu, že tudy migrují jeleni z ještědského hřebene.
Jak zjistila reportérka Radiožurnálu Jana Švecová, ekodukt tam silničáři začali budovat včera. Práce potrvají až do příštího jara. Nejde totiž jenom o samotnou stavbu, ale také o výsadbu keřů nebo stromů. Koridor by totiž měl zvířatům simulovat přirozené prostředí tak, aby se tudy nebála přecházet. Součástí ekoduktu bude také oplocení silnice v délce asi tři a půl kilometru.
V Libereckém kraji je to třetí takový nadchod pro zvířata. Další dva plánuje Ředitelství silnic a dálnic v regionu vybudovat ještě u Krásné Studánky a také na silnici I/35 z Turnova na Úlibice.
Čtěte také
Plní ekodukty svůj účel?
Třeba na zmodernizované dálnici D1 se osvědčily na jedničku čtyři ekodukty na Vysočině. Jeden u Humpolce, druhý u Jihlavy. Dále to jsou dva na jižní Moravě, jeden u Tří křížů.
Na fotopastech jsou vidět jeleni, srny, divoká prasata, daňci, lišky, ale třeba se tam prošel i hranostaj, referuje reportér Radiožurnálu Radek Duchoň.
Aby ochránci přírody věděli, jak jsou mosty efektivní, a aby měli větší přehled o zvířatech v dalších částech republiky, vznikl teď projekt, díky kterému budou pod kontrolou i všechny ostatní přemostění. Fotopasti, které umí natáčet i video, budou třeba u Žehuně na dálnici D11 na Kolínsku, kde byl před lety ekodukt postavený i kvůli losům.
Naopak mosty přes Pražský okruh se podle slov ochránců přírody příliš neosvědčily, protože se plánovaly v době, kdy u silnice nebyla taková zástavba jako teď. Té se zvířata bojí a moc mosty nevyužívají.