Nedání přednosti: Letos více tragických následků. Proč?

10. říjen 2023 13:19

Za letošních devět měsíců přišlo o život kvůli nedání přednosti už 63 lidí, výrazně víc než vloni. Proč řidiči nerespektují značky? Na příčiny jsme se ptali šéfa BESIPu.

Čtěte také

Na českých silnicích letos výrazně přibylo obětí nehod kvůli nedání přednosti v jízdě. Mezi lednem a zářím zemřelo z toho důvodu už celkem 63 lidí. To je o 26 více než ve stejném období vloni. Téměř polovina tragických střetů se stala proto, že řidiči nerespektovali dopravní značku, která jim přednost v jízdě přikazovala. Na detaily jsme se ptali šéfa BESIPu Tomáše Neřolda.

Vloni od ledna do září 37 smrtelných nehod kvůli nedání přednosti v jízdě, letos 63. To je výrazný nárůst. Čím si to vysvětlujete?

"To číslo je varovné, ten rozdíl. Pořád jde ale o ukazatel tohoto roku a je potřeba se na to podívat, zanalyzovat to. Přiznám se, že nerad vypouštím do éteru nějaké rychlé soudy, které nejsou opřeny opravdu o data. Takže my to musíme rozebrat. Nejde jenom o chování řidičů, ale taky třeba o stav komunikací v tom místě a podobně. Ale pokud bych měl  něco zmínit, tak může být souvislost i s tím, jak nám postupně narůstá počet motocyklů na našich silnicích. Třeba v září se to projevilo v tom hezkém počasí. Čtrnáct úmrtí motocyklistů pouze v září. A právě u motocyklistů, pokud si to nezaviní vysokou rychlostí, tak je nejčastější příčinou, že ho úplně přehlédne vozidlo. A je to právě nedání přednosti na těch rychlých komunikacích třeba prvních tříd. Zdravotní kondice řidičů je dalším faktorem celkově po Covidu a tak dále."

Hlavní příčina nehody – jen řidiči motor. vozidel: Leden–září 2023
(Počet hohod / usmrceno osob / rozdíl oproti 2022)

Nepřiměřená rychlost: 8.253 / 111 / -29
Nesprávné předjíždění: 961 / 12 / +7
Nedání přednosti: 7.717 / 63 / +26
Nesprávný způsob jízdy: 39.311 / 137 / +14

Zdroj: Policie ČR

Pokud chcete data, tak podle policejních statistik téměř polovina lidí zemřela při střetech, kdy řidiči nerespektovali dopravní značky Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě. Co k tomu podle vás řidiče vede?

"Já si nemyslím, že ti řidiči to dělají, protože to neví, že by se pletli zkrátka v těch pravidlech. Oni spíše tu situaci špatně vyhodnocují. Nevnímají v tu danou chvíli, že tu přednost mají dávat. A teď my musíme vědět, proč to nedělají. A samozřejmě jedním důvodem může být to, že komunikace je nepřehledná. Druhým důvodem může být, že zkrátka jsou ve fyzické kondici tak špatné, že prostě vůbec se nevěnují tomu řízení dostatečně. A mohou tam být i další příčiny, ale je potřeba právě jít do opravdu konkrétní situace, jak se stala."

Čtěte také

Oslovili jsme na Radiožurnálu lektora autoškoly a ten tvrdí, že řidiči v Česku mají při vjíždění na hlavní silnici obecně problém s odhadem vzdálenosti i rychlosti blížícího se vozidla. Podepsal byste to?

"Ano, myslím, že to sedí. Bohužel. Ale to je to právě, potom hlavní příčina nehody je jedna. Policie uvádí jednu hlavní příčinu, třeba nedání přednosti. Ale když se podíváme na ty konkrétní nehody, tak ona je to většinou kombinace nějakých jevů, a v něčem třeba chybuje i to druhé vozidlo. Takže ono to právě často bývá kombinace nepřiměřené rychlosti toho druhého vozidla a nedání přednosti tím vozidlem, které je tím hlavním viníkem. Takže ono také kdyby řidiči právě trochu sundali nohu z plynu, tak by vlastně dávali větší šanci těmto lidem, kteří nepopiratelně jsou hlavním viníkem té nehody, aby ta nehoda třeba neskončila tak špatně. Ale opravdu ten odhad vzdálenosti a rychlosti je problém. A jak už jsem zmiňoval, je to hlavně problém u malých vozidel, jednostopých, motocyklů, které jsou čím dál větším trendem u nás, a řidiči na to nejsou z minulosti tolik zvyklí."

Hostem krátkého rozhovoru byl vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.

Osoby usmrcené při dopravních nehodách: Leden–září 2023
(Usmrceno osob / rozdíl oproti roku 2022)

Řidiči osobního vozidla: 139 (+12)
Řidič motocyklu: 61 (+12)
Chodec: 53 (-1)
Spolujezdec v osobním vozidle: 36 (-17)
Cyklista: 34 (+4)
Řidič nákladního vozidla: 18 (+11)
Spolujezdec na motocyklu: 4 (+1)
Řidič koloběžky: 3 (+3)
Spolujezdec v nákladním vozidle: 2 (-1)
Řidič jiného motorového vozidla: 2 (-1)
Řidič nákladního vozidla s návěsem: 2 (+1)
Řidič nákladního vozidla s přívěsem: 1 (0)
Řidič traktoru: 1 (0)
Řidič osobního vozidla s přívěsem: 1 (+1)
Řidič autobusu: 1 (+1)
Spolujezdec v traktoru: 1 (+1)
CELKEM: 359 (+20)

Zdroj: Policie ČR

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio