Nová auta: Letos nárůst registrací, ale méně dalších prodejů. Roste zájem o SUV
Meziročně narostl počet nově registrovaných vozidel. Jde ale hlavně o vozidla objednaná už vloni. Letos prodeje brzdí ekonomická situace.
Čtěte také
Prodej osobních aut v Česku od ledna do září oproti loňskému roku vzrostl. Neznamená to ale, že by teď Češi výrazně víc nakupovali. Na trh se totiž dostávají vozy objednané v minulých letech. Podle ekonomů dopadla i na trh s novými auty vysoká inflace a horší ekonomická situace domácností. Když už firmy nebo soukromníci auta nakupovali, nejvíc měli zájem o Škodovky a jihokorejské Hyundaie.
Škoda vede, úspěch má i Hyundai
"Na značku korejských vozů Hyundai jsme přešli ve firmě asi před sedmi lety. Jednoznačně z důvodu poměr cena/výkon," říká Jiří, který jezdí v bílé Hyundai i40. Firma, ve které pracuje, letos obměňuje vozový park. Vozy kupují právě od jihokorejské automobilky. "Vozy řady Santa Fe. Já osobně ještě používám i40 v kombíku," dodává pan Jiří.
Z pásů této automobilky pocházelo každé desáté auto, které se letos v Česku prodalo. Značka překonala i Volkswagen a Toyotu.
"Za prvních devět měsíců je nejprodávanější značkou Škoda. Ta už standardně je na českém trhu značkou, která jednoznačně vede," říká tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Prodeje: Od ledna do září 168 tisíc nových aut
Na silnicích podle něj od ledna přibylo skoro 60 tisíc nových Škodovek. Celkem se letos prodalo už 168 tisíc nových aut. Meziročně o skoro 20 procent víc.
Daniel Janeček z poradenské firmy PVC ale vysvětluje, proč číslo neodráží ochotu lidí za auta ve velkém utrácet: "Ta vysoká čísla jsou počty registrací aut, která ale byla objednána v minulém roce. Objednávky nové jsou naopak nižší."
Čtěte také
Další objednávky brzdí ekonomická situace
Důvody jsou podle něj propad ekonomiky, vysoká inflace, a taky horší dostupnost bankovních úvěrů pro lidi i firmy.
"Nedaří se ani české ekonomice, ani německé. Máme vysokou inflaci, máme vysoké úrokové sazb," podotýká Janeček.
Zatímco automobilky teď vyrábí rychleji než v letech, kdy jejich výrobu ještě víc brzdily výpadky v dodávkách součástek, lidé budou auta kupovat méně i nadále.
"Myslíme si, že by se za celý rok 2023 mělo prodat okolo 220 tisíc aut. Ale následně začne ta poptávka jak ze strany lidí, tak firem klesat," predikuje Daniel Janeček.
Roste zájem o SUV, nikoliv o elektromobily
Když už někdo nakupuje, stále častěji se zajímá o terénní a hlavně SUV auta. Zatímco ještě před 10 lety se jich od ledna do září prodalo zhruba 18 tisíc, tak letos už čtyřikrát víc.
Jen mírně, o necelý procentní bod, vzrostl od ledna podíl elektro aut. "Je to dáno vlastně historicky nízkými podporami, které v ČR vlastně nikdy nebyly," uzavírá Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů.
Nejvíce elektromobilů jezdilo podle evropského sdružení výrobců automobilů v polovině roku ve Švédsku, Finsku a Dánsku. Česko bylo předposlední. Podíl elektro aut tady byl pod 3 procenty.