36 metrů – to je na dálnici minimum

30. duben 2009 13:01

V uplynulém týdnu jsme chtěli vědět, jestli znáte minimální bezpečnou vzdálenost při jízdě po dálnici, tedy ve 130kilometrové rychlosti. Hodně nehod totiž zbytečně vzniká kvůli tomu, že auta jedou příliš blízko za sebou. Nejvíce z vás (87 procent), si myslí, že bezpečná vzdálenost je 46 metrů, dalších 12 procent hlasovalo pro 36 metrů a zbývající dvě procenta motoristů si myslí, že na dálnici stačí od auta před námi 26metrový odstup. Jaká je ale správná odpověď?

"U vozidla jedoucího 130kilometrovou rychlostí je to 36 metrů, pokud tedy jedu v kratší vzdálenosti od auta před mnou, nemám bezpečnou vzdálenost," zdůrazňuje Aleš Vémola z brněnského Ústavu soudního inženýrství.

A teď praktická rada, jak poměrně snadno poznat, jestli máme bezpečný odstup od vozidla před námi - ať už jedeme jakoukoliv rychlostí.

"Obecně se dá říct, že bezpečná vzdálenost jsou dvě sekundy ujeté konkrétní vzdálenosti - například když vozidlo před mnou projede pod mostem, tak já tam nesmím přijet dřív než za dvě sekundy. To si umí každý spočítat. My počítáme s reakční dobou jedné sekundy, a to je právě ta bezpečná vzdálenost."

A právě na dálnicích je malý odstup od vozidla před námi jednou z hlavních příčin kolizí, jak potvrzuje i Pavel Doležal z dálničního oddělení Velké Meziříčí.

"Rychlost jde ruku v ruce s bezpečnou vzdáleností. Záleží také na hustotě dopravního proudu. Co se týká brněnské dálnice D1, tak to je jeden z nejpalčivějších problémů."

Ostatně loňská řetězová nehoda na D1 je toho jasným důkazem. Na druhou stranu bezpečná vzdálenost má jednu velkou nevýhodu - není přesně definovaná. Zákon to neřeší.

"V zákoně je řečeno, že řidič musí zastavit na vzdálenost, na jakou má rozhled. Pokud nedojde ke kolizi, tak se mu nedá prokázat, že nedodržel bezpečnou vzdálenost. My jako analytici dopravních nehod to umím spočítat, ale až ve chvíli, kdy dojde k nárazu."

Existují už ale systémy, které tuto technickou veličinu dokáží určit i za jízdy. Jde o takzvaný adaptivní tempomat, jak přibližuje Petr Vysoký z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického.

"Odhaduje vzdálenost, rychlost před námi jedoucího vozidla pomocí laserového dálkoměru a pro každou rychlost vypočítává bezpečnou vzdálenost, kdy by se dalo zastavit nebo přizpůsobit rychlost jízdy. Ten by určitě mohl výrazně omezit nehody na dálnici."

Zatím ale adaptivní tempomat najdeme jen ve vozech vyšších tříd.

autor: evk
Spustit audio