Abarth žije dál

22. květen 2011 11:17

Není snad automobilky, jejíž modely by si nevyhlédl nějaký úpravce, který chce nabídnout ještě hezčí, lepší, rychlejší a originálnější verzi originálu. Často se pak stane, že automobilce se jeho práce natolik zalíbí, že ho vezme pod svá křídla. Takovým typickým příkladem může být AMG, jehož vozy dnes nabízí samotný Mercedes, nebo Abarth, který se specializoval na úpravy fiatů.

Abarth příští týden vyjede oficiálně i na české silnice, a jeho fanoušci tak budou mít zaručenu originální péči. Už v 80. letech minulého století byl abarth i u nás něco unikátního. Historie této značky se ovšem začala psát už po 2. světové válce. „Značku Abarth založil Karl Abarth, později Karlo Abarth, když kvůli 2. světové válce přišel z Rakouska do Itálie a přijal italské občanství. Od úprav motocyklů a sajdkár se postupně propracoval až k práci pro automobilky, mimo jiné i pro Porsche, a nakonec si založil vlastní firmu,“ popisuje Jiří Rozkošný, který má u nás značku na starosti.

Karel Abarth jel svůj první závod na motocyklu už v dubnu 1928, když onemocněl tovární jezdec firmy Motor Thun, a okamžitě zajel nejlepší čas v tréninku. Závist týmových kolegů jej ovšem dohnala k tomu, že si zakoupil vlastní ojetý motocykl, rozebral, patřičně upravil a 29. července 1928 v Salzburgu porazil všechny, včetně továrních týmů. Známý je také jeho závod proti Orient Expresu, který na trati Vídeň–Ostende o délce 1372 kilometrů uskutečnil v roce 1932 a jen těsně napoprvé s vlakem prohrál. O dva roky později už i z tohoto souboje vyšel vítězně.

„Abarth se vždy spojoval se závody a spojuje se i dodnes, kdy připravuje vozy pro rallye i pro okruhové závody vycházející z fiatu. On byl svým způsobem lehce spojen i s formulí 1, když svoji závodní divizi kdysi prodal týmu Ossela, který několik let poté vstoupil do závodů formule 1. Jméno Abarth tam však nefigurovalo.“

První model pro běžné silnice představil Abarth 5. dubna 1951 na turínském autosalónu. 50. a 60. léta pak znamenala zlatá léta téhle malé automobilky, která si vzala do práce modely Fiatu, Alfy Romeo i Lancie. I nadále však její vozy sbíraly jedno vítězství za druhým – jen v roce 1964 její vozy vyhrály neuvěřitelných 741 závodů. Sportovní duch pak dodnes přežívá ve vozech se znakem štíra – znamením, v němž se Karl Abarth narodil.

„Nejde jen o to, aby se přes úpravu řídící jednotky přidalo pár koní navíc, ale ruku v ruce s tím jde i úprava podvozku a brzd, aby vůz byl vyvážený. Jsou tam i určité stylistické prvky, které auto dokážou odlišit. Pro zájemce, kterým by nestačila základní verze abarthu, je připraven kit Esse Esse, který kromě zvýšení výkonu motoru znovu vylepší podvozek i brzdy,“ dodává Jiří Rozkošný.

Karl Abarth zemřel po vážné nemoci 23. října roku 1979, ale značka, které vdechl život, tady byla, je a bude.

autor: pgj
Spustit audio