ABS je pro motorkáře potupa, ale brzdit neumějí
Pokud se počítáte mezi fandy aut, určitě si vzpomenete, kdy naposledy jste diskutovali o tom, jak fajn to bylo, když auta neřídila elektronika, ale jen a pouze vy. Stabilizační systémy i protiblokovací brzdový asistent ABS jsou stále řadou lidí vnímány jako něco, bez čeho se pořádný řidič obejde. Tyto diskuze se nevyhýbají ani motorkářům. Ti jsou zpravidla ještě nekompromisnější.
Jakkoliv mají motorkáři na výběr zatím mnohem užší nabídku bezpečnostních systémů než zájemci o auto, jsou radikálnější. Elektroničtí pomocníci, z nichž zdaleka nejrozšířenější je ABS, jsou většinou motorkářskou obcí považováni v nejlepším případě za vyhozené peníze, ale spíš jde o přiznání se k řidičské neschopnosti. Je to paradox.
„Každý motorkář se naučí v autoškole rozjíždět, ale už ho tam nenaučí brzdit,“ říká instruktor bezpečné jízdy Míra Lisý, který se svojí motoškolou objíždí druhým rokem republiku. Jeho rukama už díky tomu prošly tisíce motorkářů. Právě při brzdění mají podle něj největší rezervy.
„Většinou přeženou dávkování přední brzdy, potom následuje prokluz předního kola, a pokud nezvládnou udržet pevná ramena, následuje pád na přední kolo. To samé platí o zadní pneumatice – pokud motorkář zmáčkne nožní brzdu naplno, nastane smyk a stroj jde špatně ovládat,“ vysvětluje Lisý.
Zadní brzda je méně účinná
Řada motorkářů má navíc dojem, že brzdit přední brzdou je příliš nebezpečné, bojí se podjetí nebo uklouznutí předního kola, a proto brzdí primárně kolem zadním. Jenže zadní brzda je principiálně mnohem méně účinná.
„Správně použití brzd by mělo být v poměru 70 procent přední a 30 procent zadní. Moderní motocykly jsou vybaveny systémem ABS, který už je na vysoké technické úrovni. Dokáže rozložit správný tlak na přední brzdu a dokonce rozdělit brzdný účinek mezi obě kola. Kdo má motocykl s ABS, je o krok napřed. Je to opravdu velký pomocník v bezpečnosti,“ doporučuje Míra Lisý.
Rozhodně není jediný, kdo doporučuje připlatit si za systém ABS, pokud ho výrobce na váš vyhlédnutý stroj nabízí. „Na motorce vybavené tímto systémem jezdec nemusí řešit citové brzdění, protože i při plném stisknutí přední nebo zadní brzdy se tlak přiměřeně rozloží a prokluz nenastane,“ popisuje Lisý.
Vyzkoušejte si krizové brzdění
Pokud to ve vašem případě v nejbližší době na motorku s ABS nevypadá, udělejte alespoň to, že si krizové brzdění budete trénovat na svém stávajícím stroji. „Doporučil bych najít si rovnou plochu, kde bude dobrá adheze a kde nebude smýkavý materiál.
Nejdřív si vyzkoušejte prudce zabrzdit přední brzdou v rychlosti chůze a s nohama na zemi – nastane prokluz, ale vy máte možnost udržet rovnováhu nohama a motorka nespadne. Potom si postupně navyšujte rychlost až na 20 km/h. Při rychlosti kolem 40 km/h je už nutné citové brzdění, protože to je rychlost nebezpečná na pád,“ uzavírá instruktor Míra Lisý.
Při prokluzu předního kola jsou klíčová takzvaná pevná ramena. Nesmíte zkrátka dopustit, aby vám povolila levá nebo pravá strana řidítek, jinak spadnete.