Aby nezrezlo

21. březen 2006 13:00

Jestliže jste jezdili v zimě autem, jistě víte, s čím se v letošní zimě musel, a leckde ještě stále musí, váš čtyřkolový věrný pomocník vypořádat - sníh, led, břečka a sůl. Právě poslední jmenovaný problém - sůl - stojí velkou měrou za problémem zvaným koroze. Posypová sůl sice rozpustí ledovku a sníh, ale zároveň působí velmi agresivně na vaše auto. A protože v letošní zimě byly silnice soleny opravdu vydatně, měla by se věnovat o to větší pozornost jarnímu ošetření karosérie.

Zvlášť u starších aut, které nemají tak dokonalou antikorozní ochranu, je nutné nánosy soli odstranit co možná nejdůkladněji. Když toto neuděláme, k zubu času, který hlodá naše auto, se přidá zub koroze a společně mohou významně zkrátit životnost našeho auta.

"V prvé řadě je potřeba vůz zbavit nečistot po zimě. Nešetřit přitom vodou a dokonale ho umýt i zespoda, podběhy, věnovat se karoserii, otevřít při mytí dveře a vyčistit zárubně. Je potřeba vůz co nejvíce zbavit soli a zimní špíny. Když je vůz čistý, věnujeme se laku, který navoskujeme," radí Radek Pipek z Auto Jarov.

Kdo bere údržbu svého vozu vážně, nezapomene po zimě ošetřit pryžové a plastové části vozu, jako jsou těsnění dveří a zavazadlového prostoru, samozřejmostí by mělo být odmaštění a vyčištění oken. Určitě se vyplatí zkontrolovat gumičky do stěračů, které přes zimu dostávají, jak se říká, zabrat. Při takové kontrole nás může překvapit právě začínající koroze. Co potom?

"Pokud zjistíme, že se někde zvedá lak nebo se na něm dělají bublinky a jde o korozi v pokročilejším stadiu, tak je nutné v prvé řadě takové místo perfektně od laku očistit, vybrousit, ošetřit ho základním antikorozním nátěrem, případně přestříkat. Pokud se jedná o drobné oděrky po zimě, kdy koroze ještě není vidět, pak stačí po očištění zatřít takové místo štětečkem s vrchní barvou vozu. Tím je problém vyřešen."

Podle Radka Pipka se rozhodně nevyplatí opravu začínající rzi odkládat, protože ta postupuje velmi rychle a pozdější opravy se mohou zkomplikovat a prodražit. Jaká jsou nejohroženější místa karosérie?

"Hlavně to jsou nevětrané prostory. Tedy prahy, nosné části, dveře, rohy nárazníků, blatníků. Když se podíváme na vůz zespodu, vidíme řadu míst, kde se drží bláto a špína, tam bývá zárodek bujení koroze."

Když se rezavění rozšíří i na nosné části karosérie jako jsou upevnění náprav, ukotvení per a tlumičů apodobně, je situace vážná. Prorezavění těchto prvků ohrožuje bezpečnost vaší i ostatních. Existuje nějaká prevence, jak ochránit vůz před korozí?

"Současné vozy jsou velmi dokonale chráněny proti korozi. Karoserie jsou oboustranně pozinkované a vůz nějakou zvláštní dodatečnou ochranu nepotřebuje. U starších vozů je to horší. U těch by se měla provést ochrana dutin, prahů a po 3 až 4 letech ji zase opakovat, abychom obnovili nátěr, popřípadě zastavili korozi, která už se objevila."

Pokud byste si chtěli nechat auto po zimě zkontrolovat, zeptejte se u svého autoservisu, jestli náhodou nepořádají tzv. jarní dny nebo dny otevřených dveří. Spousta autorizovaných servisů tyto akce na začátku jara rozjíždí a za velmi příjemné ceny, nebo i zdarma, vám zkontrolují nejen stav karosérie, ale i osvětlení, brzdy, tlumiče, autobaterii apod.

autor: bob
Spustit audio