The Action končí

20. prosinec 2010 13:01

Letošní rok se zřejmě zapíše do historie jako rok, ve kterém zemřelo při dopravních nehodách nejméně lidí za posledních dvacet let. Zatím si nehody vyžádaly 735 obětí, což je sice hodně, ale pořád je to číslo nižší než v předchozích letech. Svou roli v tom bezesporu sehrála i kampaň ministerstva dopravy Nemyslíš, zaplatíš, která realistickým způsobem přibližuje, co se může stát třeba vinou opilých řidičů, při jízdě bez pásů nebo autosedačky.

Kampaň bohužel v prosinci končí. Resort dopravy totiž zrušil tendr na další pokračování a mraky se stahují také nad dalším úspěšným projektem pro středoškoláky, The Action. Během šesti let fungování oslovil tisíce středoškoláků, jen letos jej v devadesáti představeních vidělo na 33 tisíc mladých lidí.

Po posledním vystoupení v pražské Lucerně tisícovka zpočátku znuděných teenagerů dala jasně najevo, co si o The Action myslí. „Dnešní reakce byla poprvé tak bouřlivá. Potlesk sklidíme při každém vystoupení, ale dnes jsme poprvé zažili aplaus ve stoje. Byla to nádhera,“ svěřoval se policista Radek Mudroch, který na pódiu vypráví své zkušenosti při šetření tragických nehod a rozhodně si nebere servítky. „Na kabině kamiónu byl obrovský krvavý flek a pod zadní nápravou přimáčknutý mladý kluk. Vedle něj ležela prasklá helma a jeho mozek, protože měl rozraženou lebku. Obličej mladíka byl natolik odřený, že nebyla poznat jeho podoba.“

V tomto duchu se odehrává celá akce The Action, která nechce mentorovat, ale prostřednictvím policisty, hasiče, záchranáře i obětí vypráví o reálných dopravních nehodách a nechává na samotných mladých lidech, co si o nich myslí. Podle šéfa naší dopravní policie Leoše Tržila právě tohle opravdu funguje. „Celkově bylo vidět, že to diváci prožívají – chvílemi bylo v sálu hrobové ticho. Věřím, že alespoň pro část diváků to bude natolik silný zážitek, že si ho budou dlouho pamatovat a z vyslechnutých příběhu se poučí,“ říká Tržil.

Jenže to něco stojí. Podle ministerstva dopravy jsou roční náklady na The Action kolem 9,5 miliónu korun. Martin Gebauer, ředitel agentury EuroNet.cz, která projekt produkuje, však uvádí částku zhruba o tři milióny nižší. „Náklady na jednoho diváka jsou srovnatelné s cenou v kině v multiplexu – řádově 180 až 190 korun. Za letošní rok vidělo show 33 tisíc diváků,“ informuje Gebauer.

Jedno z představení The Action si nenechal ujít ani náměstek ministra dopravy Ivo Toman, který je zároveň členem Rady vlády pro BESIP. Prý aby viděl, za co se vlastně peníze Besipu utrácejí. „S představením jsem maximálně spokojen. Zjišťoval jsem od kolegů, kolik představení a v jakých regionech proběhlo za jeden rok. Uvidíme, jakou formou budou školení v rámci BESIP probíhat v příštím roce, protože tyto akce stojí hodně peněz. Ovšem jestliže budu mít pravomoc to aktivně ovlivnit, budu se snažit, abychom BESIP nepodceňovali.“

Pro příští půlrok si ministerstvo dopravy objednalo 33 představení The Action, pak už přijde zřejmě něco jiného, protože se chystá nová koncepce. BESIP by dokonce měl v příštím roce dostat více peněz než letos, rovných sto miliónů korun. Na konkrétních projektech se však teprve pracuje.

autor: evk
Spustit audio