Alarm dejte pod sedlo

11. listopad 2009 13:00

Venku už to na projížďky a vyhlídkové jízdy na motorce nevypadá - není divu, máme skoro polovinu listopadu. Pokud vás "svrbí ruce" a máte pocit, že motorka na vás smutně pokukuje z koutu garáže, nabízíme tip, jak se jí během dlouhých podzimních večerů věnovat.

Nepůjde jen o estetické vylepšování. Naopak, o estetice nebude řeč vůbec. Zaměříme se na funkčnost. Zlepšíme ochranu stroje před zloději a namontujeme si na motorku alarm. Začneme jeho výběrem.

"Když si někdo vybírá alarm, měl by si zkontrolovat, jakou má spotřebu. Už jsem se setkal s nabídkou, kdy někdo prodával normální autoalarm jako alarm na motocykl. Ovšem autobaterie má kapacitu například 55 Ah a motocyklová maximálně 14 Ah. Pokud si na motorku napojím alarm se spotřebou 20 mA, tak ji po třech dnech ani nenastartuji," říká Aleš Drlík ze společnosti GT Alarm.

Spotřeba motocyklových alarmů se pohybuje kolem 0,015 mAh. Samotné funkce alarmů jsou dnes velkolepé a záleží jen na vaší peněžence, co všechno váš stroj zvládne. Pokud investujete zhruba 15 tisíc korun, budou každou vteřinu vaší jízdy monitorovat družice a satelity. Případná kniha jízd pak bude otázkou několika rychlých kliků na počítači.

Levnější alarmy - zhruba za pět tisíc korun - jsou pochopitelně mnohem jednodušší. Malá plastová krabička, kde je zpravidla otřesové čidlo, siréna a záložní zdroj, se obvykle montuje pod sedlo.

"Může být i pod nádrží nebo v boční kapse. Alarm se napojí na plusový a minusový pól baterie. Další vodič vede ke spínací skříňce, aby v případě pokusu o nastartování byl vyvolán poplach. Dále alarm obsahuje imobilizér, pomocí kterého mohu rozpojit důležitý obvod pro funkci motoru - například přívod napájení pro palivové čerpadlo," vysvětluje Aleš Drlík.

Další obvod jistí prostor pod sedlem, aby se zloděj nemohl dostat k alarmu.

"Pokud by někdo sedlo sundal, alarm se ihned spustí. Z tohoto spínače mohu odvodit další spínače, například na kufry. Nejpodstatnější je pohybový senzor uvnitř alarmu, který reaguje na pohyb nebo nárazy do motorky ihned po napojení na baterii," dodává Aleš Drlík.

Pokud byste se na montáž alarmu necítili, můžete se obrátit na specialisty. Ti vám také předvedou všelijaké další vychytávky, které dnes moto-alarmy mnoha různých výrobců umí.

autor: pek
Spustit audio