Analog, nebo digitál?

11. srpen 2011 13:00

Málokdy jsou výsledky hlasování v našich anketních otázkách jednoznačnější a přesvědčivější – je to i proto, že týden co týden se snažíme vybírat témata, která vás řidiče rozdělí do několika táborů a skupin. Pokud jde o tachometry a přístroje, které jsme v anketě označili lidově jako budíky, máte jasno. 88 procent z hlasujících volí analogové přístroje.

„Mně se líbí spíš kombinace digitálního a analogového zobrazení. Některé údaje by totiž měly zůstat v analogové podobě, protože podle ručičky se člověk orientuje rychleji,“ řekl jeden z řidičů dotázaných v naší anketě.

„Kombinaci“ jsme v nabídce odpovědí neměli, protože by se nám názory hlasujících rozmělnily a moc bychom toho nezjistili, ale tuto podobu přístrojové desky, tedy klasickou kruhovou stupnici s pohyblivou ručičkou a číslice nabízí značná část vozů na našem trhu. Spojuje totiž výhody obou – díky ručičce mají řidiči i periferně přehled o tom, v jakém rychlostním pásmu se pohybují, a číslice jim ukáže přesný aktuální údaj.

Přestože se bavíme o analogu a digitálu, není to technicky přesné, protože žádné z moderních aut už k odečtu rychlosti mechanické lanko nepoužívá. Všechny informace, které se dozvídáme v kabině, jsou přepraveny digitální cestou. Ovšem jak jistě chápete, šlo nám o to, jakým stylem se je řidič dozvídá.

Dnes jsou kromě informací v kapličce k dispozici informace, zpravidla číslice, v prostoru před řidičem, jde o takzvaný head up displej – není to jen výsada drahých aut, dnes ho můžete mít klidně i v peugeotech. „Tohle je vážně skvělý kousek v příslušenství modelu 3008. Informace jsou promítány do vašeho zorného pole přes transparentní panel z polykarbonátů,“ hlaholí John Controls.

Toto příslušenství pochází ze stíhaček a podle Wikipedie se v autech používá už od roku 1988. Dalším trendem v zobrazování informací jsou TFT obrazovky. Po nastoupení do vozu vás místo přístrojů přivátá nějaká scenérie, třeba východ slunce, a přístroje se objeví až poté, co aktivujete zapalování. „Celé auto je velmi moderní a spojuje tradicionalistická očekávání s novým pojetím, proto jsme se rozhodli použít tuto technologii,“ komentuje Ian Callum, hlavní designér Jaguaru XJ.

Přestože i ve vlajkové lodi značky jsou nejmodernější TFT displeje, samotné zobrazení vypadá tradičně, tedy jako analogové. My už víme proč, nechceme se ho vzdát.

autor: pek
Spustit audio