Ani sníh a mráz nás nezastaví

27. prosinec 2007 13:10

Potkat na silnici motorkáře v zimě je vzácnost. Člověk zavřený pěkně ve vyhřátém autě si musí myslet, že to jsou blázni, kteří až dojedou, půjdou si hned lehnout s chřipkou do postele. Není to pravda. Třeba v Praze potkáte prohánět se kurýry i v - 10 stupních a nevypadá, že by jim to nějak zvlášť vadilo. Nebo ano? Jaké to je jezdit celý den v mrazu na motorce?

S Alešem Volrábem jsem se potkal na benzínce v Karlíně, kousek od jeho základny. Bylo pod nulou a zima zalézala za nehty. Přijel na své Jawě 350 a nevypadal, že by mu byla větší zima než mě.

"Zima mi samozřejmě je, zvlášť když jedu delší trasy, ale tím, že dělám kurýra, často se ohřeji při doručování zásilky na firmu. Když zastavím, tak rukavice okamžitě dávám na motor, protože ruce trpí nejvíc. Také používám kuklu na obličej, protože ten si toho také dost vytrpí a když je nejhůř, mám i neoprenové návleky na boty. To je dobré proti vlhkosti."

A to mě právě zajímalo, kdy už je nejhůř?

"Mráz nevadí, jakmile je suchá silnice, jezdím i při - 20 °C. Ale když se sníh drží na silnici a nepomáhá ani chemické ošetření, tak to už na motorce moc nejde. Ještě se s tím něco dělat dá, jako upustit gumy, abych získal větší přilnavost, nebo tankuji maximálně polovinu nádrže, to abych měl co nejníže těžiště."

Pro někoho legrace, pro jiného něco těžko představitelného. Dobrý kurýr najezdí ročně po Praze asi 30 000 kilometrů. Aleš křižuje pražské silnice už jedenáctým rokem. Možná je to rekord. Co nemoci, nachlazení, to v takové zimě přece musí přijít?

"Občas to na mě přijde, hlavně v zimě, ale většinou to řeším přípravkami typu Coldrex. Hodně také chodím do sauny, což si mi dost pomáhá. No, a je mi 30 let a svoji zdravotní kartu mám ještě u bývalé dětské doktorky. Přes deset let jsem nebyl u doktora."

Sauna je tedy pro kurýra nejlepší příprava?

"Výborná, protože jezdím na motorce v zimě a chodím do přetopených kanceláří, kam doručuji zásilky. A když mě potom nechají třeba půl hodiny čekat, tak je to stejné jako v sauně. Je to dobrá příprava na střídání teplot."

Aleš se při své práci nepotýká jenom s zimou a náledím, velkým nebezpečím jsou pro něj i řidiči aut a jejich nešvary. Někdy to dělají i naschvál.

"Je to rok od roku horší. Největší naschvál je asi situace, kdy se prodírám mezi auty třeba na magistrále a někdo mi tu uličku schválně ucpe, protože nepřenese přes srdce, že on stojí a motorka jede."

Zaujala mě i Alešova motorka. Většina kurýrů jezdí na skútrech, Aleš ale na svojí Jawu 350 s lehce terénním vzorkem nedá dopustit.

"Spoustu práce udělá, levná údržba, levné díly. Opravy jsou docela časté, ale většinou je to plynové nebo spojkové lanko, které si zvládnu opravit sám. Jezdím už 15 let, na skútru jsem jeden čas také jezdil, ale raději mám pořádnou motorku, abych něco cítil mezi nohama."

Tak já už snad jen můžu před Alešem smeknout a popřát mu spoustu dalších šťastných kilometrů bez nehod. A ještě jeden, řekněme, novoroční vzkaz od kurýrů pro všechny řidiče.

"Koukejte se pořádně do zrcátek a pouštějte nás!"

autor: bob
Spustit audio