Auta budou parkovat v páternosteru
Pohybovat se po městě autem je stále obtížnější. Zácpy a kolony už stojí i na místech, kde jsme ještě před pár lety vesele projížděli. Stejně tak ubývá parkovacích míst, kde posléze můžeme svůj „kočár" odstavit.
A bude hůř, předpovídají odborníci. Josef Semerád to s parkováním v Česku vidí tak špatně, že se rozhodl situaci řešit. Přišel se speciálními parkovacími stroji.
"Jsou to dva sloupy zaparkovaných aut vedle sebe. Ve své podstatě je systém stejný jako u páternosteru. Jedná se o zakladač bez přítomnosti lidí, kdy řidič vjede s vozem do výtahu, vystoupí z auta, zadá bezpečnostní kód a vůz je dopraven na své místo," říká zástupce společnosti Smart Parking CZ, podle kterého čeká tyto stroje v Česku velká budoucnost. "Po světě jich je kolem 500. Majitelé firmy tvrdí, že 70 procent parkovacích míst v Soulu je řešeno mechanickým parkovacím systémem, bez kterého by se město údajně neobešlo."
Sebevědomí dovozců strojů do Čech se opírá o nedávné zkušenosti z Bukurešti. "V loňském roce začaly s prvními čtyřmi stroji a letos už mají naplánovaných dalších sto jen v Bukurešti," dodává Semerád.
Obliba parkovacích strojů pramení pochopitelně z jejich finanční výhodnosti, zvlášť když srovnáte náklady na budování podzemního stání a parkovacího páternosteru. Na druhou stranu pod zemí zaparkovaná auta nehyzdí okolí a neničí výhled.
Josef Semerád však estetickou stránku věci vidí jinak: "Parkoviště může i hezky vypadat - například může být obloženo povrchovým materiálem anebo je možné nechat ho porůst zelení. V Asii zůstávají stroje spíš neobložené a nijak neupravované, ovšem u nás se vyskytne jen málo neobložených strojů. Přece jen jsme národ, který má rád hezké věci, a přestože technika může být velmi zajímavá, nikdo se na ni nechce dívat."
Na českém trhu začaly ve stejnou dobu podobná zařízení prodávat dvě konkurenční společnosti. Obě tvrdí, že mají mnoho zájemců, kteří však čekají na první realizaci.
"Prvním zájemcem byl majitel činžovního domu, který chtěl upravit podkroví domu na obytné plochy, ale musel ke každému bytu zajistit parkovací místa. A to je v centru opravdu velký problém. V první fázi rozšiřování strojových parkovišť půjde především o vnitrobloky obytných domů, ale později, až si na ně lidé zvyknou, se budou umísťovat například i na placená parkoviště," domnívá se Semerád.
Vzhledem k výšce stroje a jeho malé základně je před samotnou stavbou zapotřebí udělat důkladnou geologickou sondu tak, aby byla zajištěná odpovídající statika. Každopádně, pokud jste majitelem hotelu, činžovního domu nebo veřejných parkovacích ploch, zapamatujte si, že jedno z efektních řešení problému s parkováním se jmenuje páternoster.