Auta mají více závad, ukazuje TÜV report

18. prosinec 2009 13:01

Technický stav vozidel se pomalu, ale jistě zhoršuje. Alespoň to vyplývá z nejnovějšího Auto Bild TÜV reportu, tedy žebříčku aut podle počtu jejich závad. Vycházelo se z výsledků německých technických prohlídek, ale protože vozový park je u nás obdobný, navíc mnohé ojetiny se dovážejí právě z Německa, může renomovaný TÜV report hodně napovědět i českým motoristům.

Srovnávány byly výsledky více než 7,5 miliónů technických kontrol 208 modelů aut a bohužel, jejich technický stav je opět horší, než před rokem.

"Trend bohužel není pozitivní. Závad je o jedno procento více než před rokem, 17,6 procenta kontrolovaných aut mělo nějaký problém a dá se tedy říct, že vozidla na našich silnicích jsou méně bezpečná," potvrzuje technický ředitel TÜV SÜD Günter Dettelmann.

Všechny modely se hodnotily především podle spolehlivosti podvozku, světel, brzd či řízení. Celkem bylo použito osm hodnotících kritérií a auta byla zároveň rozdělena podle stáří do pěti skupin - od dvou až po jedenáct let.

Vítězem se stalo Porsche 911, u kterého bylo do tří let zaznamenáno nejméně nedostatků - pouze 1,9 procenta. Druhá je Mazda 2, kde byl nějaký problém zaznamenán 2,4 procenta těchto vozů. Hned třem modelům patří třetí příčka - VW Golfu Plus, Fordu Fusion a Mazdě 3.

Do desítky nejlepších se dále dostaly Toyoty Yaris a Rav4, Mazda 5, Subaru Forester a loňský vítěz Toyota Corolla. Zmíněné modely se v čele žebříčku objevovaly prakticky ve všech věkových skupinách. Jako nejspolehlivější se tak ukazují německá a japonská auta.

"Když si vzpomenu na japonská auta ze 70. let, tak to byla technicky opravdu hrůza. Japonci na tom ale hodně zapracovali a hlavně prosadili enormně vysoké kvalitativní požadavky. Naši němečtí výrobci od nás pravidelně vyžadují podrobné analýzy závad, aby se na ně zaměřili a mohli jim předcházet. Vysoká kvalita je vedle ceny určitě rozhodujícím argumentem pro koupi auta."

Na opačném konci žebříčku se spolehlivě usadila Kia Carnival, která propadla prakticky ve všech skupinách. Do tří let provozu měl téměř každý třetí vůz této značky nějakou závažnou závadu. Obecně ve výsledcích hodnocení překvapil návrat koroze. V 80. letech to byl velký problém, který se postupně dařilo vymýtit.

"Není to nejhorší závada, ale je překvapující, že se koroze po letech opět objevuje častěji. Rez se vyskytuje na dveřích a blatnících. Nemá to sice souvislost s bezpečností provozu, ale pro majitele auta to problém je. Celkově byl hlavní problém v osvětlení a především u starších vozů byly závady také na brzdovém systému, přesněji unikání brzdové kapaliny. Problém je i v nestabilitě řízení."

A tak se nabízí otázka, zda je problém nastaven už z výroby, anebo závady vznikají nedostatečnou péčí majitele, respektive autoservisu.

"Větší vliv má péče a servisování vozidel. Vozy jsou dnes už konstruovány a vyráběny na určitou dobu životnosti, zvláště pokud jsou dodrženy pravidelné servisní cykly a s vozem se zachází slušně. Rozhodující je proto péče. Výrobci - a může směle říct, že všichni - za posledních 15 let udělali velký kus práce, aby jejich auta byla co nejméně poruchová."

V tomto směru si docela slušně vede i česká Škoda. Hodnocená fabia i octavia se drží ve střední kategorii hodnocení, mezi tříletými je fabia 51. a octavia 71. Dokonce se dá říct, že čím jsou tato auta starší, tím lepší pozici zaujala. Udržují si tedy svou kvalitu.

"Musím použít slova, která jsou napsána v Auto Bild reportu: Octavia je špičkový český výrobek. Naprosto pozitivní je její vývoj od devátého roku provozu, což potvrzuje, že výrobce má vysoké požadavky na kvalitu podvozku a nosných dílů. To, že se tak dbá na kvalitu, se projeví i po letech provozu."

Je však zajímavé, že kolínská trojčata vyšla z tohoto žebříčku zcela rozdílně. Přestože v podstatě jde o identické vozy, například brzdy má Toyota Aygo na jedničku, zatímco Citroen C1 na čtyřku. A podobně je to i u výfukové soustavy - toyota za jedna, citroen trojka a Pegueot 107 dostal dokonce čtyřku. Podle Dettelmana je to rozdílným servisem těchto na trhu ještě mladých vozů.

autor: evk
Spustit audio