Autíčka na setrvačník jsou zpět
Kdo by neznal auta na setrvačník. Jako malí jsme si s nimi hráli snad všichni. I holky si určitě pamatují, že setrvačník se musel nejdřív pořádně roztočit, aby se pak auto po vypuštění samo pohybovalo po podlaze nebo jiné rovné ploše. Nejlépe taková autíčka jezdila po hladkých podlahách.
Setrvačníky nedávají automobilovým konstruktérům spát už nějaký pátek. Jejich schopnost akumulovat kinetickou energii, se kterou jinak auta při brzdění plýtvají, ale ještě nedokázala žádná z automobilek využít v sériové výrobě. Aktuálně se o to snaží Porsche.
"Porsche 911 GT3 R Hybrid je opravdu naprosto unikátní auto přinášející zcela novou technologii. V ideálním případě by mohla znamenat doslova převrat," říká Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek. Převratný setrvačník zakomponovaný do hybridního systému závodního vozu ho přímo nadchnul.
"Zvláštností tohoto vozu je nepřítomnost akumulátorů, které by napájely elektromotory. Je tu však setrvačník, který současně funguje jako generátor a elektromotor. Při brzdění se roztáčí setrvačník, ze kterého se při potřebě akcelerace odebírá točivý moment, jehož prostřednictvím se vyrábí elektrický proud pohánějící elektromotory," vysvětluje Vladimír Rybecký.
Setrvačník vychází z vývoje týmu Williams F1 a v minulé sezóně mistrovství světa vozů formule 1 se používal pod označením KERS. Velmi zajímavé je, že statoru chybí permanentní magnety.
"Je použita velmi pokroková nová technologie vyvinutá při atomovém výzkumu ve Velké Británii. Jedná se o kompozitní prášek, který působí jako magnet. To znamená, že ve statoru nejsou žádné kovové části, což je velký přínos pro bezpečnost. Především se ve statoru nic nezahřívá tak jako v případě normálního rotoru elektromotoru. Tím pádem je celková účinnost celého systému vyšší," konstatuje Vladimír Rybecký.
Setrvačník "utáhne" dva elektromotory o celkovém výkonu 163 koní po dobu 6 až 8 sekund, což prý pro zrychlení bohatě stačí. Na zbytek jízdy - respektive závodu - je tu ještě 480 koní z benzínového šestiválce o objemu čtyř litrů.
"Přes firmu Porsche se do sériové produkce - díky využití a testování v závodních vozech - dostalo několik pokrokových technologií jako například přeplňování turbodmychadly, dvojspojková převodovka, keramické brzdy a řada dalších. Vzhledem k tomu, že se do tohoto projektu zapojila automobilka Porsche, existuje velká pravděpodobnost, že by projekt mohl být životaschopný a během několika málo let by se mohl objevit i v běžné sériové produkci," uzavírá Vladimír Rybecký.
Kompaktní setrvačník o velikosti zhruba 70 x 70 centimetrů a váze 130 kilogramů by měl zefektivnit a zlevnit hybridní systémy. V hybridním konceptu by nahradil drahé a neskladné akumulátory, přičemž cena při velkosériové výrobě se odhaduje na pouhých 30 tisíc korun. Zapamatujte si, budoucnost setrvačníku je skryta pod kapotou vozu Porsche 911 GT3 R Hybrid.