Auto lze krátkodobě pojistit
Zahraniční dovolená bez problémů je přáním každého z nás, proto si pro jistotu připlácíme za cestovní připojištění. Občas však zapomínáme na auto. Jen asi třetina motoristů má havarijní pojistku, ostatní spoléhají pouze na povinné ručení. To by se však v cizině nemuselo vyplatit, přestože díky nejrůznějším připojištěním se mnohá povinná ručení podobají havarijní pojistce.
Jenže ne všechno platí na území cizího státu. Proto bychom si před cestou do zahraničí měli prostudovat naše pojistné smlouvy a zjistit, na co vlastně máme nárok – ať už jde o případnou opravu vozidla nebo rozsah asistenčních služeb. Právě ty jsou na pojištění nejcennější, alespoň tedy v tom prvním okamžiku, kdy dojde k nehodě anebo auto vypoví službu. V neznámém prostředí nám operátoři asistenčních služeb mohou poradit, kde je nejbližší servis nebo jak přesně postupovat u nehody.
Tuto základní radu dostaneme, i když vyjedeme do ciziny pouze s povinným ručením sloužícím primárně k úhradě škody, kterou jsme způsobili někomu jinému. „Asistenční služba, kterou máte sjednánu v rámci povinného ručení nebo cestovního pojištění, vám pomůže. Napomůže vám se servisem vozidla, ale poradí vám, jak máte postupovat, na koho se máte obrátit nebo kde je nejbližší policejní stanice,“ informuje Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven.
Dobrá rada je tedy v tomto případě zadarmo. Všechno ostatní si však budeme muset zaplatit sami. Může se to stát i v případě nezaviněné nehody, protože zatímco u nás tušíme, jak by se viník měl zachovat, v cizině to může být složitější.
Havarijní pojistka lepší než povinné ručení
Někdy proto bývá výhodnější proplatit případnou opravu auta z havarijní pojistky. Máme totiž jistotu, že se dostaneme domů. Důležité však je rozhodnout se. „Škodu můžete uplatnit pouze z jednoho druhu pojištění. Pokud využijete povinné ručení viníka, může se stát, že nebude pojištěn. Havarijní pojištění vám garantuje určitou finanční hotovost, za kterou vůz dáte dopořádku. Vztahuje se to na odcizení vozidla, vandalismus a živelní katastrofy,“ popisuje Kotyrová.
Ovšem abychom se mohli rozhodovat, musíme havarijní pojistku mít. Dá se vyřešit úplně stejně jako cestovní připojištění osob, tedy že si své auto pojistíte pouze krátkodobě. „Je to klasické havarijní pojištění, ale sjednané na omezenou časovou lhůtu, minimálně na 14 dnů. Všechny pojišťovny ho však nenabízejí,“ dodává Kotyrová.
Je to jistě výhodné, i když v přepočtu na dny je krátkodobá pojistka o něco dražší než klasická roční. „Nedá se říct, že týdenní pojištění bude za týdenní sazbu pojistného. Bude rozhodně dražší než poměrná část,“ upozorňuje Milan Kaněra z ČSOB pojišťovny.
Na druhou stranu máme jistotu, že případné problémy s autem v cizině za nás vyřeší pojišťovna i finančně. „Některý servis může požadovat hotovost. V tu chvíli může pomoct asistenční služba, která je v daném státě schopna poskytnout garanční dopis, takže vy nebudete muset na místě nic platit,“ uzavírá Kotyrová.