Auto na vzduch, vidíte dobře

31. leden 2013 13:10

Řada ekologicky a také ekonomicky smýšlejících řidičů léta touží po autě na vodu. I když něco takového už dávno jezdí, výroba je stále tak drahá, že nasazení do běžného provozu je pořád v nedohlednu. Když vám teď řekneme, že francouzská skupina PSA, výrobce vozů Peugeot a Citroën, v těchto dnech oznámila, že už v roce 2016 chtějí prodávat auto na vzduch, je jasné, že i když máme teprve konec ledna, je tohle jednoznačně žhavý kandidát na událost roku.

Auty na vzduch se zabývalo několik společností, nejdále se dostala MDI. V roce 2009 oznámila, že zahajuje sériovou produkci. Dodnes si však její auto nekoupíte. Koncern PSA slibuje, že svůj vůz na vzduch dodá už za tři roky. Jdou na to jinak než MDI a všichni ostatní. Stlačený vzduch totiž není hlavním médiem. Spalovacímu motoru pouze pomáhá.

„I když se spalovací motory budou do budoucna stále vylepšovat, je čím dál jasnější, že cyklus se musí hybridizovat. To znamená důmyslně propojit několik druhů energie – alespoň dvě. Zůstanou fosilní paliva jako benzín a nafta.

V současnosti bývají hybridy nejčastěji spojeny s elektřinou, což přináší snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Podle našich odhadů budou v nejbližších letech hybridní pohony spojené s elektromotory tvořit zhruba 15 procent ze všech dostupných motorů na trhu,“ popisuje autor projektu Hybrid Air Karim Mokaddem.

Nejjednodušším způsobem je vyřadit spalovací motor

Manažer projektu si své posluchače připravuje i tím, že vyjmenovává známé nedostatky elektromobility: náklady na akumulátory, dlouhé dobíjecí časy a vyšší hmotnost.

Pohonný systém je doplněný o planetovou převodovku a hydraulický motor

„Směs zdrojů energií musí být vyvážená. V první řadě jde o způsob řízení hnací jednotky, ovšem nesmíme zapomínat, že když chceme dosáhnout úspory paliva a zároveň nízkých emisí, tak nejjednodušším způsobem je prostě vyřadit z chodu spalovací motor,“ vysvětluje Mokaddem.

Automobilka předvedla prototyp namontovaný v Citroënu C3, což je auto velikosti Škody Fabie. Pod jeho kapotou zůstal litrový tříválec. Pohonný systém je doplněný o planetovou převodovku a hydraulický motor. Roztáčí ho vzduch z vysokotlaké nádrže umístěné v tunelu uprostřed vozu. Druhou, nízkotlakovou nádrž najdete pod podlahou kufru před posledním tlumičem výfuku.

Systém snižuje emise CO2 i spotřebu paliva

„Spalovací motor se používá jen v optimálním režimu a zároveň případně doplní energii do nádrží. Stlačený vzduch se pak přemění na pohyb. Jde o nesmírně složitý systém, ve kterém se motor a tlakové nádrže využívají postupně a pro řidiče naprosto transparentně. Tento systém povede ke snížení emisí CO2 i spotřeby paliva,“ říká autor projektu.

Hydraulický motor roztáčí vzduch z vysokotlaké nádrže umístěné v tunelu uprostřed vozu

Detaily automobilka nezveřejnila. Podle dostupných neoficiálních informací se zdá, že systém bude jen v malých autech typu C3 nebo 208. Kombinovaná spotřeba se prý přiblíží ke dvěma litrům benzínu na sto kilometrů.

Na stlačený vzduch auto ujede zřejmě jen několik stovek metrů. Na druhou stranu k naplnění zásobníku stačí údajně jen 10 vteřin brzdění nebo chodu motoru. Systém prý může být výrazně efektivní hlavně při městském popojíždění. Za hodinovou cestu prý spalovací motor poběží jen 10 minut a celých 50 minut si auto vystačí pouze se znovu a znovu naplňovanou nádrží na vzduch.

autor: pek
Spustit audio