Auto pod plachtou není jako v garáži!

13. prosinec 2011 13:01

Ne každý z nás má možnost dávat auto na noc do garáže nebo pod přístřešek. Ne každému je však lhostejné, že pak stojí na ulici tak nějak osamoceno a vydáno napospas všem možným vlivům. Zvlášť ti, kteří auto nepoužívají denně, proto často uvažují, že by auto alespoň schovali pod plachtu.

Hned v úvodu vás zbavíme zbytečného lámaní hlavy, zda-li plachtu koupit, nebo ne. Plachtu rozhodně nekupujte! Pokud své auto chcete provozovat i v zimě, sundáváním a natahováním plachty mu jen ubližujete.

„Plachta patří na vozidlo pouze v případě, že ho neprovozujeme a chceme ho takzvaně zazimovat. V takovém případě je však nezbytné vozidlo důkladně umýt, aby bylo čisté. Na karosérii se doporučuje dát nějaká látka, například flanel, který ji ochrání před poškrábáním, a teprve potom auto přikrýt plachtou,“ říká Jan Karnolt, šéfškolitel automobilky Ford.

Jakékoliv jiné než toto použití plachty je chybné a pro auto škodlivé. „Jedinou výhodou plachty je, že nemusím odhazovat sníh a vůz je po jejím sundání ihned připraven k odjezdu. Otázka je, jestli sundání a nandání plachty nezabere víc času než očištění auta od případného sněhu, který tam navíc být ani nemusí,“ vysvětluje Karnolt.

Při sundávání plachty lak trpí

Právě tahání plachty po laku je velmi kritickým faktorem celého zakrývání vozu – plachta totiž lak poškozuje, protože nikdy není dokonale čistá a navíc ji většinou taháte přes lak zmrzlou. Ani ona uvažovaná teoretická ochrana proti dešti a sněhu, který se díky plachtě nedostane do všech možných záhybů, spár a těsnění, vlastně nefunguje. „To, co padá z nebe, většinou nebývá tak špinavé jako to, co nasbíráte na vozovce, takže déšť a sníh není pro vozidlo žádnou zásadní katastrofou,“ pokračuje Karnolt.

Mnohem horší je kondenzace vlhkosti, zvlášť na autě špinavém od posypových solí. „Pokud bude plachta na autě delší dobu, například dva týdny, bude se takzvaně potit vlivem rozdílu teplot v noci a přes den. Veškerá vlhkost, která je na vozidle a v jeho okolí, se na plachtě začne zadržovat, nebývá totiž paropropustná, a po poklesu teplot dojde opět ke kondenzaci a případnému zamrzání systémů vozidla kvůli kondenzační vlhkosti,“ uzavírá Jan Karnolt.

Pro běžné denní i občasné používaní vozu je tedy zdaleka lepší stání na ulici než život pod plachtou.

autor: pek
Spustit audio