Auto roku jde do finále
Do finále v boji o titul Auto roku v ČR Klubu motoristických novinářů postoupily: Alfa Romeo Giulieta, BMW 5, Dacia Duster, Opel Meriva a Volkswagen Touareg. Jeden z této pětice vozů se stane Autem roku 2011, který to bude, se dozvíme na konci listopadu.
Ve stejnou dobu bude vyhlášeno také evropské auto roku, které se po celý příští rok bude honosit titulem Car of the Year. Do finále se kromě alfy, dacie a opelu dostali i Citroën C3/DS3, Nissan Leaf, Ford C-max a Volvo S60.
Obě ankety jsou velmi podobné. Nominovány jsou novinky, které se tento rok vydají na evropské nebo české silnice. Nejsou brány v potaz například nové karosářské varianty nebo pouhé facelifty. V evropské anketě bylo letos nominováno 41 aut, u nás 38. Z nich porotci vybírají finalisty a tady je mírný rozdíl.
„U evropského auta roku je to v podstatě stejné, jenom máme sedm finalistů. Tento model vznikl před několika lety, kdy se objevil návrh, aby kvůli vysokému počtu nových aut bylo finalistů deset. Sedmička je tak kompromisem mezi pěti a deseti finalisty,“ vysvětluje Tomáš Hyan, člen evropské a předseda české poroty.
Do poroty jsou vybíráni a hlasováním odsouhlaseni pouze motorističtí novináři, kteří prokazatelně publikují a nejsou nijak spojeni s žádnou automobilkou. Téměř dvojnásobný počet porotců v anketě Car of the Year oproti 39 u nás zaručuje objektivitu soutěže. Ať je to jak chce, každý názor jedince je subjektivní.
„U mě hraje roli především technická stránka věci. Zvažuji, co nového auto do své kategorie přináší. Hledím však i na to, za kolik je tato technika nabízena. Každopádně na prvním místě je to technika,“ popisuje svůj postoj Michal Štengl, předseda Klubu motoristických novinářů.
Pro mnohé je zase rozhodující poměr ceny a užitné hodnoty. To hrálo roli i při letošním rozhodování o finalistech české ankety. „Je zajímavé, že se do finále dostala i Dacia Duster, vůz, který není technicky příliš vyspělý. Nabízí však výborný poměr toho, co za své peníze dostanete, a to byl pravděpodobně důvod, proč se u nás dostala do finále.“
V porovnání s evropskou anketou může naopak někoho zarazit finálová účast aut, která se především finančně vymykají průměru. „V evropské anketě se většinou do finále dostávají běžné sedany, nikoliv SUV nebo sportovní vozy,“ dodává Tomáš Hyan.
Naposledy a jedinkrát dostalo sportovní auto titul evropského auta roku Porsche 928 v roce 1978. Luxusní Mercedes-Benz se dočkal pouze jednou, BMW nikdy a Audi pouze v době, kdy se ještě zdaleka k prémiovým značkám neřadilo – v letech 1973 a o deset let později.
Celkově jednoznačně dominuje koncern Fiat – mateřská značka vyhrála v Evropě devětkrát, Alfa Romeo dvakrát a Lancia jednou, ale na záda koncernu šlape s šesti vítězstvími Renault. Stejně zabodoval v minulosti koncern PSA, tedy Citroën a Peugeot.
Kdo nahradí na evropském trůnu Volkswagen Polo a na domácím Škodu Yeti budeme vědět ani ne za měsíc.
Přehled vítězů ankety Car Of The Year:
2010 | VW Polo |
2009 | Opel Insignia |
2008 | Fiat 500 |
2007 | Ford S-Max |
2006 | Renault Clio |
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renault Mégane |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault Mégane Scénic |
1996 | Fiat Bravo/Brava |
1995 | Fiat Punto |
1994 | Ford Mondeo |
1993 | Nissan Micra |
1992 | Mitsubishi Colt |
1991 | Renault Clio |
1990 | Citroën XM |
1989 | Fiat Tipo |
1988 | Peugeot 405 |
1987 | Opel Omega |
1986 | Ford Scorpio |
1985 | Opel Kadett |
1984 | Fiat Uno |
1983 | Audi 100 |
1982 | Renault 9 |
1981 | Ford Escort |
1980 | Lancia Delta |
1979 | Simca-Chrysler Horizon |
1978 | Porsche 928 |
1977 | Rover 3500 |
1976 | Simca 1307-1308 |
1975 | Citroën Cx |
1974 | Mercedes-Benz 450S |
1973 | Audi 80 |
1972 | Fiat 127 |
1971 | Citroën GS |
1970 | Fiat 128 |
1969 | Peugeot 504 |
1968 | NSU Ro80 |
1967 | Fiat 124 |
1966 | Renault 16 |
1965 | Austin 1800 |
1964 | Rover 2000 |