Auto roku jde do finále

2. listopad 2010 13:02

Do finále v boji o titul Auto roku v ČR Klubu motoristických novinářů postoupily: Alfa Romeo Giulieta, BMW 5, Dacia Duster, Opel Meriva a Volkswagen Touareg. Jeden z této pětice vozů se stane Autem roku 2011, který to bude, se dozvíme na konci listopadu.

Ve stejnou dobu bude vyhlášeno také evropské auto roku, které se po celý příští rok bude honosit titulem Car of the Year. Do finále se kromě alfy, dacie a opelu dostali i Citroën C3/DS3, Nissan Leaf, Ford C-max a Volvo S60.

Obě ankety jsou velmi podobné. Nominovány jsou novinky, které se tento rok vydají na evropské nebo české silnice. Nejsou brány v potaz například nové karosářské varianty nebo pouhé facelifty. V evropské anketě bylo letos nominováno 41 aut, u nás 38. Z nich porotci vybírají finalisty a tady je mírný rozdíl.

„U evropského auta roku je to v podstatě stejné, jenom máme sedm finalistů. Tento model vznikl před několika lety, kdy se objevil návrh, aby kvůli vysokému počtu nových aut bylo finalistů deset. Sedmička je tak kompromisem mezi pěti a deseti finalisty,“ vysvětluje Tomáš Hyan, člen evropské a předseda české poroty.

Do poroty jsou vybíráni a hlasováním odsouhlaseni pouze motorističtí novináři, kteří prokazatelně publikují a nejsou nijak spojeni s žádnou automobilkou. Téměř dvojnásobný počet porotců v anketě Car of the Year oproti 39 u nás zaručuje objektivitu soutěže. Ať je to jak chce, každý názor jedince je subjektivní.

„U mě hraje roli především technická stránka věci. Zvažuji, co nového auto do své kategorie přináší. Hledím však i na to, za kolik je tato technika nabízena. Každopádně na prvním místě je to technika,“ popisuje svůj postoj Michal Štengl, předseda Klubu motoristických novinářů.

Pro mnohé je zase rozhodující poměr ceny a užitné hodnoty. To hrálo roli i při letošním rozhodování o finalistech české ankety. „Je zajímavé, že se do finále dostala i Dacia Duster, vůz, který není technicky příliš vyspělý. Nabízí však výborný poměr toho, co za své peníze dostanete, a to byl pravděpodobně důvod, proč se u nás dostala do finále.“

V porovnání s evropskou anketou může naopak někoho zarazit finálová účast aut, která se především finančně vymykají průměru. „V evropské anketě se většinou do finále dostávají běžné sedany, nikoliv SUV nebo sportovní vozy,“ dodává Tomáš Hyan.

Naposledy a jedinkrát dostalo sportovní auto titul evropského auta roku Porsche 928 v roce 1978. Luxusní Mercedes-Benz se dočkal pouze jednou, BMW nikdy a Audi pouze v době, kdy se ještě zdaleka k prémiovým značkám neřadilo – v letech 1973 a o deset let později.

Celkově jednoznačně dominuje koncern Fiat – mateřská značka vyhrála v Evropě devětkrát, Alfa Romeo dvakrát a Lancia jednou, ale na záda koncernu šlape s šesti vítězstvími Renault. Stejně zabodoval v minulosti koncern PSA, tedy Citroën a Peugeot.

Kdo nahradí na evropském trůnu Volkswagen Polo a na domácím Škodu Yeti budeme vědět ani ne za měsíc.

Přehled vítězů ankety Car Of The Year:

2010VW Polo
2009Opel Insignia
2008Fiat 500
2007Ford S-Max
2006Renault Clio
2005Toyota Prius
2004Fiat Panda
2003Renault Mégane
2002Peugeot 307
2001Alfa Romeo 147
2000Toyota Yaris
1999Ford Focus
1998Alfa Romeo 156
1997Renault Mégane Scénic
1996Fiat Bravo/Brava
1995Fiat Punto
1994Ford Mondeo
1993Nissan Micra
1992Mitsubishi Colt
1991Renault Clio
1990Citroën XM
1989Fiat Tipo
1988Peugeot 405
1987Opel Omega
1986Ford Scorpio
1985Opel Kadett
1984Fiat Uno
1983Audi 100
1982Renault 9
1981Ford Escort
1980Lancia Delta
1979Simca-Chrysler Horizon
1978Porsche 928
1977Rover 3500
1976Simca 1307-1308
1975Citroën Cx
1974Mercedes-Benz 450S
1973Audi 80
1972Fiat 127
1971Citroën GS
1970Fiat 128
1969Peugeot 504
1968NSU Ro80
1967Fiat 124
1966Renault 16
1965Austin 1800
1964Rover 2000
autor: pgj
Spustit audio