Auto shořet nemusí

29. červen 2006 13:00

Chystáte se autem na dovolenou? Dávali jste proto auto prohlédnout před dlouhou cestou? Vyměnili jste třeba brzdové obložení, olej nebo řemen? A v jakém stavu je povinná výbava Vašeho auta? Máte kompletní lékárničku? Pořídili jste si vlečné lano, které je v některých zemích součástí povinné výbavy? A co takhle hasicí přístroj? Uvažovali jste někdy o jeho pořízení?

Mít v autě hasicí přístroj je znakem každého prozíravého řidiče, a to přesto, že to u nás není běžná povinná výbava osobního auta.

"Čím víc motoristů bude mít hasící přístroj, tím víc se zvýší bezpečnost pro případ požáru. Nedá se předpokládat, že budete-li sedět v autě, které začne hořet, že půjdete do zavazadlového prostoru, vezmete hasící přístroj a auto uhasíte. Předpokladem je lidská solidarita, kdy budete, třeba v případě nějaké nehody, hasit svým hasícím přístrojem cizí auto," vysvětluje Viktor Matějec z firmy Sluvis.

Takový požár auta je poměrně dramatická záležitost, a netýká se to jen nehod nebo starých aut. Před několika lety shořela, kvůli špatné práci mechanika a nedostatečně upevněné hadici, i snad příliš žhavá novinka v našem redakčním testu. Ostatně, technická závada je příčinou 70 % požárů.

"Nejčastěji se jedná o závady na palivovém systému, netěsnosti rozvodu benzínu nebo nafty, dále jsou to zkraty na vodičích, především přímo z akumulátoru nebo odstřižené kabely pod palubní deskou, kdy majitel prováděl nějaké neodborné zásahy," říká hasič Rudolf Kaiser.

Pokud se rozhodnete do hasicího přístroje investovat, připravte si zhruba 500 až 700 korun. Vyhnout byste se raději ale měli sice relativně levným, při požáru ovšem skoro bezcenným a nepoužitelným sprejům.

"Hasicí přístroj začíná od 1 kilogramu hasící látky. Menší přístroje nejsou hasící přístroje, a také jejich účinnost ani není definována."

Což jinými slovy znamená, že sprej je dobrý třeba na hořící omastek na pánvičce nebo na popelník. Hasicí přístroje ale musí zvládnout mnohem víc. Schválně si poslechněte co dokáže velký 6 kilogramový hasicí přístroj, který se používá u nákladních aut.

"Zkušební oheň je několik metrů vysoká hranice z bukových polen, která se nechá rozhořet, nebo se zapálí benzín na několika metrech čtverečních, a takový hasící přístroj oheň uhasí. Účinnost opravdových práškových přístrojů je překvapivě velká. Samozřejmě, musí se nimi umět zacházet. Při volbě hasícího přístroje je vždy lepší volit větší přístroj, protože při první zkušenosti můžeme z překvapení hasivo vyplýtvat. Je tedy lepší mít nějakou rezervu. Dostáváme se zpátky k tomu, že by hasícím přístrojem měla být vybavena všechna auta, kdy by si při nějaké nehodě pomohlo více řidičů a požár byl skutečně uhašen i menšími přístroji."

A ještě jedna věc: už jste slyšeli, že hasicí přístroje budou nově u všech aut vyžadovat rakouští policisté? Tak vězte, že se jedná o fámu, která se nesmyslně šíří po Evropě, a kterou nám vyvrátila po konzultaci s tamním autoklubem i naše tamní spolupracovnice Marie Woodhamsová.

autor: pek
Spustit audio