Auto shořet nemusí

27. leden 2009 13:00

Říká se, že oheň je dobrý sluha, ale zlý pán. A platí to i v případě požáru aut. Častěji hoří starší auta, ale i u nových se může vyskytnout konstrukční vada, která způsobí, že se zpod kapoty začne valit dým. Nejčastěji pak k požáru auta dojde vinou technické závady. Nejprve se objeví proužky dýmu vycházející zpod kapoty.

Začne-li auto hořet, máme prakticky dvě možnosti. Tou první je požár uhasit.

"Zásah doporučuji v okamžiku, kdy vidíme vycházet mírný kouř nebo zahřátí kapoty, tak ji můžete otevřít a požár uhasit. Musíte mít ovšem po ruce hasicí přístroj," radí vedoucí směny pražských hasičů Josef Křen.

Tady se vede spor o užitečnost malých hasících sprejů, ale i ony mohou opravdový zárodek požáru zažehnat. Nemáme-li po ruce hasící přístroj, pak platí i na požár auta základní rada.

"Zasypat ho suchým pískem nebo přikrýt hadrem. Dá se říct, že lze použít i vodu."

Jak při začínajícím požáru, tak obecně i při jakékoliv nehodě, platí ještě jedna zásadní rada.

"Doporučuje se odpojit autobaterii, protože to je jediný zdroj možných vzplanutí. V okamžiku, kdy odpojíme autobaterii, bychom měli veškeré riziko eliminovat na minimum."

Pak ale může nastat situace, kdy už jsou plameny viditelně nezvladatelné.

"V takovém případě doporučuji vytočit 150 nebo 112."

Nejde-li oheň zvládnout, pak je nejdůležitější naše bezpečí.

"Nejdůležitější je, aby celá posádka opustila automobil, maximálně si vzít doklady nebo nejnutnější věci. Další zásada je, že pokud zastavíte na frekventované silnici, měli byste si najít místo, kde budete v bezpečí. A samozřejmě auto označit trojúhelníkem."

A v žádném případě bychom neměli otevírat kapotu při viditelných plamenech, protože vytvoříme komínový efekt a můžeme se zle popálit. Otázka je, jak daleko od auta být. Přece může explodovat...

"Automobily hezky bouchají v amerických filmech. Ve skutečnosti tento problém až tak nehrozí. Daleko horší riziko než exploze nádrže je nebezpečí hrozící od ostatních účastníků silničního provozu," upozorňuje Josef Křen.

Nádrž totiž, stejně jako případný kanystr, s největší pravděpodobností pouze praskne, i když s patřičným efektem vzplanutí rozlitého paliva. Sledování požáru auta ze vzdálenosti dvou nebo tří metrů tedy hrozí rozsáhlými popáleninami. Nezbývá než doufat, že tyto rady nikdy potřebovat nebudete.

autor: pgj
Spustit audio