Autoatlas zachrání životy i body

13. listopad 2007 13:10

Hledám, hledáš, hledáme a stejně tu správnou silnici netrefíme. Tak nějak jsem si připadala před pár týdny, kdy jsme vybaveni internetovým itinerářem a autoatlasem v kroužkové vazbě vyrazili na téměř sedmisetkilometrovou cestu do Německa. 650 kilometrů bylo v absolutní pohodě - po dálnici stále rovně, jenž pak přišla ta zrada - cíl naší cesty - západoněmecké městečko Halle u Bielefeldu se skrývalo právě v té kroužkové vazbě a z mapy tak vůbec nebylo jasné, kde máme odbočit. Kolektivně proklínajíc na první pohled přehledný autoatlas jsme to vyřešili nejjednodušší cestou - zeptali jsme se a pak i našli. Jak je ale možné, že autoatlas má takovou zásadní chybu?

"V místech, kde se vytvoří otvory pro samotnou vazbu, zmizí určité místo mapy. Následně po vyřezání hřbetu opět vypadne kus území z mapy. Uprostřed by tedy mělo být buď prázdné místo bez mapy anebo se to dá řešit překrytovými prostory ve hřbetu mapy," vysvětluje Bohuslav Haltmar ze společnosti Topograf.

Výběr automapy bychom tak určitě neměli podcenit a rozhodně bychom se neměli řídit pouze cenou. Podle Pavla Radosty z firmy ZES Brno je nejdůležitější vědět, k čemu mapu chceme používat.

"Jestliže jezdím s nákladní dopravou, je lepší mít atlas, který tuto skutečnost zohledňuje. Pokud jsem turista a jezdím na výlety, pořídím si atlas s větším rozlišením, který obsahuje některé turistické informace. Samozřejmě, nejlepší kontrola je vlastní znalost místa. Chápu, že když v mapě nenajdete vaše město nebo vesnici, asi si ji nekoupíte."

A v tom je právě velká výhoda autoatlasu oproti navigaci. Zatímco ta nás jen přesnou cestou dovede do cíle (byť asi každý majitel navigace její zásluhou už někde zabloudil), pak papírová mapa umožňuje i víc než jen najít trasu. Například automapa, která je jakousi příručkou pro bezpečnou jízdu a dokonce je zadarmo. Že je to nějaké divné? To možná je, ale je to tak. Proč vlastně v dnešní tržní době někdo vydává automapu zdarma?

"Účel je zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Jsou tam informace o bezpečnostní situaci na silnicích ČR a také statistiky a příčiny nehod. Je to nadstandardní informace, kterou v jiném běžném atlase nedostanete."

Správný název je Průvodce dálniční a silniční sítí České republiky a dostanete jej zdarma na vybraných čerpacích stanicích. Kromě klasického vyznačení silnic jsou v tomto atlase zaznamenána i místa loňských tragických dopravních nehod motorek, protože kdyby autoři zrealizovali svůj záměr zobrazit místa všech tragických nehod, nebylo by v tom atlase téměř nic dalšího. Ale je tam ještě jedna důležitá věc, kterou nenajdete v žádném jiném autoatlase. Itineráře vybraných komunikací v České republice.

"Je to vlastně diagram, který znázorňuje kilometr po kilometru každé dopravní značení na vybrané komunikaci - odbočky, omezení rychlosti, nebezpečná místa, odpočívky, čerpací stanice včetně otevírací doby, atd. Tyto itineráře slouží především k plánování trasy cesty."

A řidič se tak dopředu může připravit na bezpečnou cestu. Velkým pomocníkem jsou určitě i velmi podrobné průjezdové mapy Prahy a dalších větších měst.

"Jsou tu zobrazeny například omezení vjezdu nákladních vozidel, křižovatky, kde je neustálý monitoring průjezdu na červenou, a také úseky, kde se nonstop měří rychlost. K průjezdovému plánku Prahy patří také několik leteckých snímků složitějších křížení, kde jsou vyznačeny směry odbočování, aby řidič mohl projet křižovatku bezpečně," uzavírá Bohuslav Haltmar ze společnosti Topograf.

autor: evk
Spustit audio