Autobus v mýtném systému už není kamión
Majitelé autobusů se mohou těšit, že konečně ušetří za mýto. Od 1. září totiž začnou platit pro autobusy speciální mýtné sazby, které jsou výrazně nižší než ty dosavadní. Podle odhadů ministerstva dopravy by tak jen do konce roku mohli autobusoví dopravci na mýtném ušetřit kolem 150 miliónů korun.
Bude to znamenat zlevňování jízdenek? S největší pravděpodobností bohužel ne. Alespoň to zatím žádný z autobusových přepravců neavizuje. Naopak vinou vysokých cen nafty zdraží jízdné například na jihočeských linkách. Ke zlevňování se nechystá ani firma Student Agency, která se specializuje na dálkové linky a patří k hlavním kritikům stávajícího systému, v němž jsou autobusy zařazeny do stejné kategorie jako nákladní auta – dopravce vnímá nové sazby jako znormalizování situace.
„Celou dobu jsme věřili, že dojde k narovnání cen mýtného, a proto jsem ani při jeho zvýšení neměnili ceny na trase Praha-Brno. Po celou jsme tedy ceny drželi na nízké úrovni. V tuto chvíli to pro nás znamená narovnání a prostor pro speciální nabídky pro speciální zákazníky. Roční úspora se pohybuje v rozmezí pěti až šesti miliónů korun,“ říká Aleš Ondrůj ze Student Agency.
Nově zavedené autobusové sazby mýta už nerozlišují tonáž, ale pouze tři emisní třídy: majitel nejméně ekologického autobusu, tedy do normy Euro 2, bude za ujetý kilometr platit 1,38 koruny, zatímco v případě autobusu, který splňuje nejpřísnější normu Euro 5, postačí na kilometr 80 haléřů. To je ve srovnání s dosavadními cenami v některých časech až o pět korun na kilometr méně. „Průměrný autobus na trase Praha-Brno zaplatil podle současných tarifů kolem 700 korun a dnes klesne až na 200 korun,“ vysvětluje David Šimoník z firmy Kapsch.
Ovšem pozor, je nutné se přeregistrovat. Kdo to neudělá, bude v září platit stále drahé mýto. „Registrace, která je nezbytná pro čerpání levného tarifu od září, probíhá už od 1. srpna, ale tato možnost bude v podstatě pořád. Kdo se tedy rozhodne například pro přechod na nižší tarif mýtného až v listopadu, může zajít na distribuční nebo kontaktní místo a zaregistrovat se.“ Stačí vyplnit formulář a vyměnit OBU jednotku. Podrobnosti o registraci jsou na stránkách Myto CZ.
Podle dosavadního průběhu registrací se zdá, že v závěru srpna by se na distribučních místech neměly tvořit fronty, tedy alespoň podle odhadů, protože nikdo neví, kolika autobusů se vlastně změna bude přesně týkat. „Vzhledem k tomu, že při původních registracích do mýtného systému byly autobusy považovány za kamión jako všechna ostatní vozidla nad 12 tun (později nad 3,5 tuny), informace nebyla zřejmá – to bychom museli vstupovat do registrů vozidel, i v zahraničí, a to by bylo velmi komplikované. Nicméně existují odhady, které hovoří o 10 až 12 tisících autobusech, které by v našem mýtném systému měly jezdit.“
Zhruba polovina z nich už má novou registraci. „V tuto chvíli je zaregistrováno 6,5 tisíce vozidel, z nichž šest tisíc je českých a pět set zahraničních, nejčastěji slovenských. V posledních dnech očekáváme nárůst na osm tisíc vozidel a zbytek jsou autobusy, které do České republiky nejezdí pravidelně – například zájezdové autobusy,“ uzavírá David Šimoník.
V minulém týdnu přesáhl výběr mýta pětimiliardovou hranici, přestože nastal tradiční prázdninový pokles dopravy, a i když dojde ke snížení autobusových sazeb, letos by se mohlo vybrat kolem osmi miliard korun.