Automat lepší manuálu. Co myslíte?

19. červenec 2007 13:05

Přestože pro mnohé evropské řidiče je auto s automatickou převodovkou jaksi méněcenné - prostě není to pořádný auťák - je nesporné, že i přesto obliba automatických převodovek stoupá. I v budoucnu jich má stále přibývat. A není to jen o tom, že v posledních letech byly převodovky podstatně zdokonaleny a jsou uživatelsky mnohem příjemnější než dřív, ale automatům se předpovídá velká budoucnost také díky přísným emisním normám.

Na brněnském autosalónu se nám podařilo sehnat velkého odborníka na automatické převodovky - Jiřího Guta. Ten se jim aktivně věnoval u zahraničního výrobce až do svého nedávného odchodu na penzi.

"Pokud se podíváte na prodej vozů s automatickými převodovkami v Evropě, tak za posledních 30 let neustále stoupá. Navíc, emisní normy možná automobilky donutí, aby používaly jen automatické převodovky."

Zejména zavilým zastáncům manuálů se možná právě hrůzou zježily všechny vlasy.

"Váš motor sice může splňovat emisní normu, ale špatným zařazením rychlostního stupně nebo nekontrolovaným přidáním plynu můžete emise úplně "rozházet". Je to vidět i na stále zvyšujícím se počtu převodových stupňů u převodovek, která automobilky do svých modelů montují. Díky vyššímu počtu převodových stupňů totiž dosáhnete větší účinnosti motoru a tím i nižších emisí."

Nejvíc rychlostí nabízí v současnosti Lexus a to 8, druhý Mercedes má o jeden méně. Není vám honba za maximálním počtem stupňů jasná? V zásadě jde o to, aby motor pokud možno co nejdéle běžel v ideálních otáčkách. Trend se zvyšováním stupňů ale nesledujeme jen u automatů. I klasické manuální převodovky jsou už dnes často šestistupňové. Takže co je lepší? Automat nebo manuál?

"Nechci dělat reklamu automatickým převodovkám, ale podle mě je spolehlivost automatických převodovek velmi vysoká. Řekl bych, že dokonce vyšší než u manuálních."

Opraváři automatických převodek to už ale tak růžově jako konstruktér Gut nevidí. Z praxe Radka Marvana z opravny Kaps totiž vyplývá něco jiného.

"Dovolil bych si tvrdit, že manuální převodovka je spolehlivější z pohledu počtu ujetých kilometrů. Automatické převodovky jsou daleko choulostivější, majitel s ní musí dobře zacházet a více se o ní starat."

A teď se zaměříme na nejčastější chyby, kterými si řidiči - často nevědomky - poškodí svůj vůz - respektive jeho převodovku. Lidé, kteří s automatem jezdí, vědí, že poloha "P" na automatu znamená Parking. "R" že je revers (zpátečka), pak následuje N (neutrál) a konečně poloha pro jízdu vpřed - D jako Drive. Dál pokračuje Jiří Gut, odborník na automatické převodovky.

"Řadící páku dáte do polohy D nebo A - podle automobilky - většinou je to D (Drive) a potom za vás řadí od 1. až 5. stupně. Pokud zařadíte 4. pozici, tak bude řadit pouze do čtyřky, když zařadíte 3. rychlostní stupeň, bude řadit do trojky."

Zní to až banálně, že ano. Přesto si řada lidí vůbec neuvědomuje, že když se plně naložení dostanou do stoupání a automat bude pořád přeřazovat z páté na čtvrtou rychlost, že mají na voliči převodovky možnost tomu zamezit - v opačném případě si totiž koledují o potíže

"Hlavně dochází k velkému přehřívání kapaliny a potom může dojít k poruše spojky - ta potom může prokluzovat."

To samé v bledě modrém platí, když zapadnete s vozem třeba do bláta, případně do sněhu, nebo když někoho z výše zmiňovaného vytahujete

"Pokud se pohybujete v rychlostech do 30 kilometrů, tak je dobré zařadit nejnižší stupeň. Získáte mnohem větší účinnost převodu a máte větší tažnou sílu."

Další nešvar Jiří Gut odpozoroval na českých křižovatkách. A to přeřazení do režimu N - tedy na neutrál.

"Skoro každý kdo má automat, to zná. Přijedete na křižovatku a vyřadíte, padne zelená, šlápnete na plyn a nic se nestane, zařadíte D, auto sebou cukne a jedete. Tímto se opotřebovává hlavně ozubení a může to dojít až ke zničení drážek v měniči. Jsou lidé, kteří zařazují na P (Parking) a tím ztrácejí dost podstatnou výhodu automatické převodovky, která umožňuje velice rychlý a dobře kontrolovatelný rozjezd, a to i s vozem, který nemá mnoho koňských sil."

Neutrál není vhodné řadit ani při cestě z kopce. Pokud naopak chcete, aby vám auto brzdilo motorem, musíte zvolit některý z režimů - podle návodu k obsluze - protože v poloze D vůz motorem opravdu nebrzdí. Teď ještě pár slov k - řekněme - krizovým situacím.

"Když se táhne auto s automatickou převodovkou, tak by se nemělo táhnout větší rychlostí než 50 km/h a do větší vzdálenosti než 50 kilometrů."

Když se totiž netočí motor, převodovka dostatečně nemaže. Kdyby tedy bylo potřeba táhnout vůz s automatem dál než zmiňovaných 50 km, musíte si do převodovky nalít zhruba dva litry oleje.

A poslední věcí je roztlačování aut s automatickou převodovkou. Kromě starých dobrý Mercedesů, a některých amerických aut na něj zapomeňte. Automaty totiž bez nastartovaného motoru a tedy tlaku oleje nefungují.

autor: pek
Spustit audio