Automat, nebo manuál?

11. listopad 2010 13:01

Není to tak dávno, co jsme si uměli představit auto s automatickou převodovkou pouze v případě sousedova mercedesu nebo nějaké té ameriky, kterou si někdo složitě dovezl zpoza oceánu. Jenže v dnešní době automat můžeme dostat i v těch nejmenších modelech prakticky u všech značek. Mnozí stále ještě dávají přednost manuálu a tvrdí, že automat je pro slečinky, neekonomický nebo nudný. Vždyť tři čtvrtiny z vás by podle naší ankety daly přednost právě manuálu.

Zkuste si představit takový favorit s automatem a budete se smát ještě hodně dlouho, a co taková fabia? Jenže, nejprodávanější auto u nás je dnes nabízeno nejen s motorem o objemu 1,2 litru, ale i s automatickou převodovkou a sportovní model RS dokonce výhradně s ní. A to je jen jeden příklad z mnoha.

„V současné době bych si pořídil vůz s automatickou převodovkou. Myslím si, že automatů bude postupem let přibývat a manuální převodovky budou vyhrazeny pro nejmenší modely jednotlivých značek. Ovšem nerad bych se dočkal toho, že automatická převodovka bude jedinou volbou pro sportovní vůz,“ nastiňuje budoucnost motoristický novinář Michal Fokt ze serveru Auto.cz.

Jedním z hlavních argumentů proti automatické převodovce je vyšší spotřeba. „Mohu to jak potvrdit, tak vyvrátit. Starší typy automatických převodovek samozřejmě vliv na spotřebu mají a uživatel to nemůže nijak ovlivnit. Ovšem současné moderní převodovky, které se přizpůsobují stylu jízdy uživatele, mají výhodu, že jsou řízeny společně se zatížením motoru. To znamená, že současné moderní automaty jsou schopny dosáhnout stejné spotřeby jako auto s manuální převodovkou, dokonce i nižší,“ vysvětluje technik automobilky Volvo Daniel Kadlec.

Automatické převodovky už dnes nemají jen tři nebo čtyři převodové stupně jako před nedávnou dobou, ale zaznamenaly v posledních letech velký rozvoj, a tak nepřekvapí sedm ani osm stupňů. Například u Mercedesu do roka nebo do dvou let vyvinou devítistupňový automat.

K rychlému řazení eliminujícímu nepříjemné prodlevy přispívá třeba dvouspojková technologie. Převodovka má také vlastní řídící jednotku, která neustále vyhodnocuje jízdní styl a zatížení motoru, čímž snižuje spotřebu paliva a tím i tolik diskutované emise.

Dalším argumentem proti automatickým převodovkám je cena. Za automat připlácíme desítky tisíc korun a řada lidí se bojí následného servisu a problémů při závadě. „Manuální převodovka není tak náročná na dodržování servisních prohlídek. Olejová náplň bývá celoživotní a v případě manuálu stačí, aby v převodovce byl stále dostatek oleje. Automatická převodovka je na kvalitu oleje a na jeho množství velice náchylná. Servisní intervaly na výměnu oleje jsou předepsány výrobcem, protože automat neobsahuje celoživotní náplň. Pokud se údržba zanedbá, převodovka ztrácí svou funkci, protože se zvyšuje opotřebení lamel a dalších prvků převodovky.“

Automatická převodovka má kratší životnost. Vydrží dvě stě tisíc kilometrů, zatímco manuál ještě o sto tisíc víc. To jsou oprávněné argumenty, ale v budoucnu automaty vyhrají, ať se nám to líbí, nebo ne. Lidstvo je totiž od přírody pohodlné.

„Volil bych rozhodně manuál, protože mě řazení baví, ale připadá mi, že patřím do stále užší skupiny řidičů. Budoucnost vidím spíš v automatech, protože jsou prostě jednodušší a komfortnější. Spousta mladých lidí totiž dnes nemá čas učit se řídit a vůz je pro ně pouze prostředkem pro dopravu z jednoho místa na druhé,“ nastiňuje chmurnou budoucnost milovníků řízení Ondřej Běhal ze serveru Vybermiauto.cz.

Zkrátka doba, kdy si všichni koupíme stejné miniauto dobíjené ze zásuvky a odlišující se pouze logem značky, za kterou si podle jejího kreditu patřičně připlatíme, se bohužel blíží.

autor: pgj
Spustit audio