Automobilky se mění!

25. leden 2010 13:00

"Změna je život," říká jedno přísloví. Ovšem druhé naopak oponuje: "Zvyk je železná košile." Které z nich je pro automobilky významnější? To první, protože každá firma jednoduše musí po čase provést určité změny, aby měla možnost znovu zaujmout.

Čím víc chce firma - v našem případě automobilka - otočit kormidlem, tím větší vizuální proměnu loga a sloganu si připraví. Podívejme se třeba na Peugeot. V minulých dnech si do Paříže pozval novináře z celého světa, aby jim oznámil, že firma má "nového lvíčka".

"Logo je v bimetalické barvě, je z něho více cítit materiál, který znamená kvalitu a prémiovost. A právě tímto směrem se snaží automobilka Peugeot jít," říká Radek Laube, šéfredaktor magazínu AutoDesing & Styling.

Nové logo je však pouze pověstná třešnička na celém dortu, který v Peugeotu upekli. Firma chce radikálně změnit celý svůj styl.

"Jde o revoluční obrat o 180 stupňů. Doposud měla auta velké přední masky i světla, která měla zasáhnout zákazníkovy emoce. Ovšem bylo to provedeno až příliš křečovitě, a proto se teď emoce do designu dostávají v prémiovější podobě. Na konceptu SR1 je vidět, že tvary jsou uhlazenější a elegantnější, přestože na modelu není nic obzvlášť nového," popisuje Radek Laube.

Automobilce se tak podařilo zachytit aktuální trend, protože expresivní tvary mají prý definitivně odzvoněno.

"Automobilka BMW začala také vyrábět modely s mnohem ostřejšími a odvážnějšími tvary, poslední model řady 5 byl však už mnohem umírněnější. Trend budou následovat zřejmě i ostatní automobily, čemuž odpovídá krok Peugeotu," vysvětluje Radek Laube.

S novým znakem a designem přichází i nový slogan neboli podpis, kterým automobilka vyjadřuje svou strategii: "Motion And Emotion". Kromě Peugeotu teď mění slogany i další automobilky - například Renault.

"Původní slogan automobilky Renault v Česku byl 'Renault, auta s rytmem života'. Potom následoval 'Renault, tvůrce automobilů', a teď nastupuje zcela nový slogan 'Renault, Drive the change'. Volně přeloženo to znamená, že automobilka Renault se snaží změnit v rámci vlastních možností a prostřednictvím vlastních sil automobilový svět ve prospěch čistého životního prostředí," konstatuje PR manažerka Renaultu Jitka Skaličková.

Na české jazykové mutace cizojazyčných sloganů, zdá se, můžeme pro nejbližší léta zapomenout. Nepoužívá je vlastně ani tuzemský výrobce. Obavy, že by někdo nerozuměl, prý nejsou na místě.

"Co Čech, to muzikant. A co Čech, to lingvista. V tomto směru bych opravdu obavy neměla," dodává Jitka Skaličková.

Připusťme tedy, že s angličtinou Češi problém nemají - minimálně pokud jde o emoce. S němčinou už jsme však na tom jinak - řada našich spoluobčanů k našim západním sousedům historicky jaksi "příliš netíhne". Přesto VW a nově také Opel využívají německých sloganů i na našem trhu.

"Podle mého názoru nebudou mít německé slogany negativní vliv, ba naopak. Slogan 'Wir leben Autos' je představením toho, že Opel se mění a tíhne k německé technologii a kvalitě. Nemyslím si, že to bude v Česku ke škodě," říká Jan Řepa z automobilky Opel.

Firma kromě svého německého sloganu představila také novou prodejní strategii, díky níž se prý vrátí do první pětky v Česku. Jestli se to podaří, budeme bedlivě sledovat. Stejně jako plány Peugeotu, který chce víc než dřív hrát na strunu luxusu a výjimečnosti, a Renaultu, jenž směřuje ve velkém stylu k výrobě elektrických aut. O všem vás budeme v Motožurnálu informovat.

autor: pek
Spustit audio