Automobilky šetří i na úklidu

17. únor 2009 13:01

Slovo krize nás v poslední době pronásleduje doslova na každém kroku. Začalo to hypotékami, pak se přidal automobilový průmysl a následovaly další. Automobilky omezily výrobu a, stejně jako ostatní, se snaží ušetřit, kde se dá. Jsou sice oblasti, kde to možné není, ale přesto jich zbývá více než dost, kam peníze prostě téct nemusí.

Automobilky jednoznačně nemohou šetřit na vývoji nových aut. Mohou nanejvýš pozdržet uvádění nových modelů, ale i to musí důkladně zvážit. Příkladem může být váhání s uvedením nového modelu Yeti mladoboleslavské škodovky. Nakonec se představí podle předpokladů už na blížícím se autosalónu v Ženevě. Paradoxně na tom může automobilka vydělat, protože auto míří do segmentu, který není krizí tolik postižen. Úspory se ale musí hledat jinde.

"Pokud se podívám na chod naší kanceláře, tak bereme v úvahu i to, zda je potřeba uklízet pět krát týdně nebo jestli to nestačí jen tři krát týdně. I tady dochází k řadě úsporných opatření," říká Jan Laube z Ford Motor Company.

"Co se týká podpory prodeje, tam úspory nejsou v tak velké míře, ale jsou to opravdu nezbytné služby, které se v rámci firmy dělají úklidy kanceláří," potvrzuje hledání úspor Jaroslav Černý ze Škoda auto.

Zkrátka se pečlivě zvažuje kam každá koruna půjde. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že v Mladé Boleslavi nemá na kávu nárok návštěva, která se zdrží méně než dvě hodiny.

Ale šetří se všude. U Seatu jako by příchod krize tušili a už před dvěma lety zrušili fyzickou fakturaci.

"Veškeré papírové faktury a komunikace mezi zákazníky a firmou Seat nahradil elektronický styk - přestaly se používat papírové dokumenty. Tím se ušetřilo nejen obrovské množství papíru (pro zajímavost to byly tři milióny listů papíru, což je asi 600 stromů), ale zároveň spousta peněz za kurýrní služby a tiskárny," dodává Jan Klíma z ACNC.

První úspory začaly automobilky hledat ve svých přidružených aktivitách, především ve sportu. Z formule 1 odešla Honda, problémy může mít Renault, kterému od příští sezóny odejde hlavní sponzor ING a přijde tak ročně zhruba o 65 miliónů eur. Z rallye odstoupili Mitsubishi, Suzuki, Subaru a nebude-li příští rok seriál WRC, pak svoji účast zvažuje i Ford. A omezení se nemusí týkat jen fanoušků motoristického sportu.

"Ford pečlivě zvažuje a dívá se dopředu, jak to bude s WRC a se sponzorstvím fotbalové Ligy mistrů," nastiňuje úvahy automobilky Jan Laube.

Mitsubishi už také oznámilo, že se neúčastní legendární Rallye Dakar, a to i přesto, že na letošní ročník postavili prakticky nové auto. Ovšem rozhodla úspora desítek miliónů eur. Naopak například Peugeot oznámil, že veškeré úsilí zaměří na 24 hodin v Le Mans a případné vytrvalostní závody. Svůj rallye program zase nezastavil Škoda motorsport, a podle prvních výsledků Fabie S 2000 je to jen dobře. Jednotlivé značky také zvažují svoje prezentace na autosalónech. V Brně tak podle posledních informací budou chybět Citroën a Ford.

"Letošní rok je toho příkladem, protože my jsme se rozhodli neúčastnit se autosalónu v Brně. Ford ale celkově na poli svého působiště zvažuje a reviduje veškeré tyto aktivity."

Všichni tedy hledají cestu, jak peníze po letech mrhání využít efektivněji.

"Hledáme náhrady a alternativy, jak finanční prostředky využít efektivněji, možná i v menším rozpočtu."

autor: pgj
Spustit audio