Autosalóny mají budoucnost jistou
Čeští motoristé chodí novinky automobilového průmyslu nejčastěji okukovat do Brna. Aspoň to vyplynulo z naší internetové ankety, kde si Brno vybralo přes 85 procent respondentů. Je to i celkem logické, vždyť červnové autosalóny, ať patří osobní či nákladní dopravě, jsou už tradicí a před pár lety se k nim přidal i jarní Motosalón. Ovšem jsou i „fajnšmekři“, podle ankety jich je 13 procent, kteří vyrážejí za novinkami automobilového světa i do ciziny.
Důvod, proč naši motoristé dávají přednost právě moravské metropoli, je jednoduchý.
„Chystal bych se třeba do Paříže nebo do Frankfurtu, ale je to drahé, takže nepojedu.“
„Návštěva autosalónu mě láká, ale musel bych tam jít s někým, kdo tomu rozumí.“
„Rád si prohlížím moderní technologie a trendy v motorismu,“ odpověděli lidé v naší pouliční anketě.
Právě to je na autosalónech velmi dobře vidět. I když nablýskaná expozice není pro automobilky zrovna nejlevnější, pak je to jedinečná šance, jak předvést to nejlepší, co nabízejí. „Autosalóny mají svoji budoucnost podle mě jistou, protože lidé si tu mohou porovnat jednotlivé značky a jejich modely na jednom místě a prohlédnout si a osahat novinky,“ je přesvědčen motoristický publicista Vladimír Rybecký.
Ovšem není autosalón jako autosalón. I tady totiž panuje rozdělení do několika kategorií podle velikosti i priority. Na nejnižších, regionálních úrovních jsou zastoupeni většinou jen dealeři značek v daném regionu, na dalším stupni jsou prezentace samotných automobilek, tak jako to známe například z Brna.
Domácí autosalóny jsou pro automobilky důležité
Po celém světě pak existuje několik prestižních autosalónů, na kterých výrobci předvádějí světové premiéry, a je věcí cti předvést novinku v Paříži, Detroitu nebo Ženevě. Tam ostatně letošní autosalónová sezóna před pár dny odstartovala. Toto švýcarské město má ve světě autosalónů výjimečné postavení.
„Je to tím, že je to neutrální půda, takže tu mají všichni rovné podmínky. Jinde je většinou nějaká automobilka domácí, a ta je na tom lépe než ostatní. Na druhou stranu některé novinky si automobilky nechávají na domácí autosalóny – například pro německé firmy je frankfurtský autosalón mnohem důležitější a s představením technických inovací vyčkávají až na něj,“ vysvětluje Rybecký.
Letos však ve Frankfurtu autosalón nebude, to až zase za rok, takže německým motoristům nabídne novinky autosalón v Lipsku, tedy jen pár desítek kilometrů za našimi hranicemi. Tentokrát je posunut až na začátek června. Budou tam k vidění prakticky všechny novinky jako v Ženevě, ale lipský autosalón láká ještě na další zajímavosti.
„V Lipsku si můžete do auta sednout a všechno si osahat. Na lipském autosalónu dokonce můžete absolvovat předváděcí jízdy mimo areál výstaviště. To je jistě dobré lákadlo,“ zdůrazňuje Pavel Pelikán z českého zastoupení lipských veletrhů.
V tu dobu bude navíc v Brně probíhat Autotec, tedy veletrh nákladních aut. Letos opět chystáme zajímavé slevy na vstupném pro naše dopravní zpravodaje na akce do Brna i Lipska.