Autovlaky jsou zase o kousek blíž reálnému provozu

3. červenec 2012 13:01

Stále blíž se zdá projekt jakýchsi autovlaků. Experti se v něm snaží dokázat, že budoucnost dopravy v Evropě je v jakési „bezpilotní jízdě“. Počítají s tím, že osobní auta se připojí za kamión a pojedou za ním ve vláčku. Zodpovědnost za jízdu převezmou proškolení řidiči kamiónů, na které se osobní auta bezdrátově připojí. Řidiči připojených aut pak budou moct za volantem dělat, co se jim zlíbí.

Jsme v kabině rodinného kombíku a za volantem sedí plavovlasá dáma, která palubnímu počítači právě vydává nezvyklý příkaz: Požadavek připojit. Na to jí hlas ve voze odpovídá: Potvrzuji, váš požadavek byl přijat. Prosím, uvolněte pedály vozu. Prosím, uvolněte volant.

Od této chvíle auto neřídí ona dáma, ale řidič kamiónu. Zdálky to vypadá jako normální kolona – dva kamióny za sebou a za nimi tři osobní vozy. Ve skutečnosti je to však poprvé, kdy projekt SARTRE vyjíždí se svým silničním vlakem do běžného provozu. „Myslím, že je to velmi významný okamžik, vždyť vývojem jsme strávili uplynulých dva a půl roku. Předvést, jak to všechno bezvadně funguje mezi ostatními auty, je skutečně velkolepý okamžik a zároveň velké potěšení,“ říká Tom Robinson, jeden z vývojářů.

Nejen podle něj mají připravované silniční vlaky řadu výhod. „Přesvědčili jsme se, že za jízdy můžete opravdu dělat něco jiného než řídit. Pak je tu bezpečnostní hledisko. Tím, že řízení převezme počítač, eliminujete možnost chybování lidského faktoru. A pak je tu také snížení spotřeby. Když budou auta v minimálních rozestupech, sníží se odpor vzduchu a tím i spotřeba paliva,“ vysvětluje Linda Wahlströmová, další expertka vývoje.

Vidíš ho, vždyť si za volantem čte noviny

Testovací jízdy kolem Barcelony měly nabídnout vývojářům další poznatky pro dokončení celého projektu. Mimo jiné šlo i o reakce ostatních řidičů na konvoj. V jeho čele je vedoucí vůz s profesionálním řidičem. Za ním jsou bezdrátově připojena další čtyři auta. V běžném provozu jste tak mohli na vlastní oči sledovat jednu z dobře patrných výhod celého projektu – řidičovo nevěnování se řízení. Nezrychluje, nebrzdí ani netočí volantem.

„Je docela legrace sledovat reakce kolemjedoucích řidičů. Jsou docela překvapeni, když vidí, že neřídím, ale čtu si tu časopis. Otáčejí se a nevěří svým očím,“ popisuje Linda Wahlströmová.

Vývojáře také zajímaly pocity řidičů a posádek. Chtěli zjistit, jaké to je sedět v autě řítícím se 85kilometrovou rychlostí, a přitom vědět, že řídí někdo jiný. „Myslím, že to ještě bude chvíli trvat, než se někteří sžijí s touto technologií, než ji přijmou. U mladé generace, u té očekávám větší pochopení. Třeba můj syn se na to často vyptává už teď a neměl by problém, kdyby to po silnicích jezdilo hned,“ uzavírá.

Evropský projekt SARTRE, což je zkratka anglických slov Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí, běží už třetím rokem. Spolupracuje na něm sedm společností včetně automobilky Volvo. I když se vývojáři mohli ve Španělsku opět přesvědčit, že systém funguje, mají před sebou ještě dlouhou cestu. Na ní budou muset přesvědčit vlády a také pojišťovny, aby přijaly myšlenku, že jde o významný krok ke zvýšení silniční bezpečnosti a snížení spotřeby paliva. Také někteří řidiči ještě budou muset být přesvědčeni, že jde o systém, kterého se chtějí účastnit.

autor: pek
Spustit audio