Benzínu škodíme sami
Nafta a benzín stojí nyní stejně jako v dubnu roku 2005, litr benzínu i nafty pořídíme průměrně za 26,60 Kč. Přesto, za své peníze chceme v tomto případě, a nejen v něm, co nejvíc. Na objemu asi více nedostaneme, stojany jsou pravidelně kontrolovány, ale co kvalita? I ta je kontrolována Českou obchodní inspekcí. Ale ono ji můžeme ovlivnit i my sami. Tedy dopřát svému autu to nejlepší a nešidit ho. Záleží jenom na nás, zda chceme.
Začněme tím, co vlastně benzín při provozu znehodnocuje nejvíce.
"Benzín může být nejvíce znehodnocen vodou, která se do něj může dostat v nádrži ze vzdušné vlhkosti," konstatuje Vladimír Třebízský z Ústavu paliv a maziv.
S tím se ale v případě benzínu můžeme vypořádat.
"Můžeme proti tomu bojovat tím, že na zimní období dobenzínu přidáme líh v podobě přípravku, který je pro to určen. Ten umožní vytvořit směs benzínu lihu, která se bez problémů spálí."
Často jsme největším rizikovým faktorem my sami.
"Musíme si dát pozor, abychom třeba na čerpací stanici nesáhli po vedlejší pistoli a nenatankovali motorovou naftu. Samozřejmě, může se stát i to, že motorová nafta bude přímo v produktu, ale to jsou jen vyjímečné případy."
Ale to je v onom prvním případě naše hloupost a nepozornost. Naopak úmyslem může být kontaminace nafty, například topným olejem, ale to tentokrát pomineme. Obecně je největší nepřítel nafty stejný jako u benzínu, ale přidává se ještě jeden faktor.
"K největší kontaminaci dochází vodou ze vzdušné vlhkosti. Problém mohou způsobit i mechanické nečistoty v palivovém systému."
Obecně můžeme nyní konstatovat, že záleží na kvalitě tankovaného paliva. Velké řetězce, ale i ty zodpovědné si kvalitu kontrolují samy. Na druhou stranu, pro lepší orientaci nás laiků vznikla takzvaná Pečeť kvality.
"Je to systém monitoringu kvality, ale nejen toho. Do určité míry deklaruje i péči provozovatele o palivo, to znamená jak udržuje palivo v nádrži, jestli se o něj stará, nebo zda je odkaluje. Je to tedy komplexní systém, který by měl zákazníkovi říct, zda na dané čerpací stanici může bez obav tankovat."
Tak to bychom měli. Jenže, za problémy s palivem si v řadě případů můžeme i sami. Největším nepřítelem je totiž člověk, pominu-li podvodníky, kteří jsou schopni do pohonných hmot namíchat cokoli.
Zajet dnes natankovat plnou nádrž znamená mít u sebe okolo 2 000 korun. To se leckomu nechce dávat, když ví, že jenom občas popojíždí a půl nádrže mu vydrží na více než měsíc. A tak stále dokola tankuje za 200 až 300 korun.
"Tankování malého množství pohonných hmot a ježdění s poloprázdnou nádrží dochází k tomu, že nad palivem se trvale udržuje velká vrstva vzduchu, která obsahuje i vzdušnou vlhkost. Nastává tedy riziko, že tato vlhkost zkondenzuje a v palivu se objeví voda," upozorňuje Vladimír Třebízský z Ústavu paliva a maziv.
Svoji roli tady hrají i teplotní rozdíly. Proto u auta, které v zimě střídá teplo garáže za třeskutý venkovní mráz, je kondenzace vody vyšší. Na druhou stranu jsou tací, kteří auto nebo motocykl zazimují. Nedojde ke znehodnocení paliva?
"Pokud by nádrž byla zcela naplněná, tak si myslím, že by to žádné riziko nepřinášelo, protože nebezpečí, že bude palivo znehodnoceno vlhkostí, je minimální. V případe, že by vozidlo bylo odstaveno na delší dobu, tak bych doporučil, celý systém vypustit."
Ale přece jenom, jedná se o dobu měsíců. A tady si musíme dát pozor na používání takzvané bionafty. Delším odstavením vozu si totiž můžeme vyrobit problém.
"Musíme si uvědomit, že při používání směsné nafty, to znamená s 30% obsahem methylesteru anebo, to co u nás zatím není běžné, ale v zahraničí se používa, s čistými methylestery, tak se jedná rostlinný produkt, který rychleji podléhá oxidaci než ropná složka, tedy motorová nafta. Tam pak nastává riziko, že část rostlinného původu bude rychleji oxidovat a může vytvářet usazeniny v palivovém systému."
Současné moderní motory jsou náročné na kvalitu paliva a pracují s vysokou přesností a tlaky. Mnozí řidiči dnes běžně jezdí až do rozsvícení, takzvaného hladového oka, tedy kontrolky rezervy v palivové nádrži. Co se především u naftových motorů stane po dalším natankování, kdy jsme nádrž vyjeli, jak se říká, do sucha?
"Pokud vyjedeme nádrž do sucha a následně natankujeme, tak při tom dojde k rozvíření jak usazené vody, tak nečistot a při nastartování se nasaje voda i nečistoty do palivového systému. Pak se nám mohou ucpat trysky, filtr, nebo může dojít k jiné závadě."
No vida. Vyplatí se tedy jezdit pokud možno s co nejplnější nádrží. Ostatně, při cestě například na Vysočinu nebo obecně ve chvílích, kdy hrozí kalamita jako v posledním týdnu, je vždy lepší mít dotankováno. Nikdo z nás neví, jak dlouho si bude muset ve stojící koloně topit.