Bez rezervy

5. srpen 2008 13:00

Defekt pneumatiky. Událost v motoristově životě určitě nepříjemná, ale ne neobvyklá. S postupem času automobilky upouští od klasických rezervních kol a nabízejí nejrůznější alternativy, a právě na ně jsme se zaměřili.

Tou nejčastější je takzvané dojezdové kolo. Je o poznání menší než klasická rezerva, díky čemuž konstruktéři zvětší zavazadlový prostor. Jízda s ním má ale svá omezení.

"Pneumatika už ze samotného názvu dojezdová není pro běžný provoz, ale pouze na dojetí do nejbližšího servisu. Omezení je většinou do 80 km/h," vysvětluje Richard Srbecký z Good Yearu.

Pak existují varianty, kdy vůbec nemáme v autě rezervu. Ta je nahrazena například sprejem na nouzovou opravu defektu. I to ale má svoje podmínky.

"V České republice v současné době platí vyhláška 341 z roku 2002, která jednoznačně říká, že vozidlo musí být vybaveno rezervním kolem. Jediná možnost je ta, že auto je vybaveno speciálními tlakovými čidly, která hlásí únik tlaku některé z pneumatik. Indikátory musí být umístěny v zorném poli řidiče. Potom můžeme v autě vozit sprej na opravu defektu pneumatik. Bez instalovaných čidel ve voze sprej nestačí," upozorňuje Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.

Některé automobilky pak vybavují auta pneumatikami, na nichž můžeme pokračovat v jízdě i po defektu. Neznamená to ale, že bychom se na ní dokázali vrátit domů třeba ze zahraniční dovolené.

"Pneumatika má určitá omezení - maximální rychlost 80 km/h a dojezd cca 150 km při klidné jízdě. Její největší výhoda je ta, že nemusíte přímo na cestě opravovat defekt, ale umožní vám dojet do nejbližšího servisu."

I tady pak musí být splněna už zmíněná podmínka o vybavení vozu.

"Každé vozidlo vybaveno těmito pneumatikami už z výroby musí mít instalované snímací a signalizační zařízení v zorném poli řidiče, tedy nejlépe na přístrojové desce, a musí signalizovat, že se něco děje s podvozkem, zejména s pneumatikami. Vy potom na nejbližším možném místě zastavíte a zkontrolujete stav pneumatik."

Senzory kontroly tlaku, které dnes najdeme například i ve výbavě takové Škody Octavie, nejsou už výsadou jen luxusních aut. Ovšem musíme si za ně připlatit. Stejně jako za pneumatiky s technologií Run Flat, které jsou o 15 až 20 procent v příslušném rozměru dražší než normální pneumatika.

autor: pgj
Spustit audio