Bez sedačky? Jde to, ale...

12. září 2006 13:00

Začneme takovým malým testem. Kolik máte dětí, kolik aut a kolik sedaček? Pokud odpovídáte jedno dítě, jedno auto, jedna autosedačka, pak je to bez starostí a přesně podle zákona, který určuje, že každé dítě do 36 kilogramů a 150 centimetrů musí být v autě převáženo pouze v dětském zádržném systému. Jenže, co, když vašeho syna odpoledne z družiny vyzvedává maminka kamaráda a odváží oba kluky třeba na fotbalový trénink? Jak dostat synovu autosedačku do jejího auta? Anebo jiná situace, kdy ráno veze dítě do školy otec a odpoledne jej vyzvedává matka v jiném voze. Musíme koupit druhou sedačku? V tomto případě ano, i když nový zákon o silničním provozu obsahuje výjimkou platnou do května 2008, která umožňuje vézt děti v autě i bez sedačky. Jenže, zároveň určuje i přesné podmínky, za kterých je možné výjimku využít.

Především dětí musí být více než jedno, protože podle zákona výjimka platí pro vozidla zajišťující přepravu dětí do a ze škol a na kulturní, sportovní nebo společenské akce. Zároveň musí řidič dodržovat určitá omezení.

"Platí, že rychlost vozidla nesmí překročit 70 km/h a nesmí jet po dálnici silnici pro motorová vozidla. Dále platí výjimka, která se netýká takovýchto cest,ale přepravy dětí ve starších vozidlech, která nemají bezpečnostní pásy na zadních sedadlech. V takovýchto autech mohu být děti starší 3 let přepravovány vzadu bez použití zádržných systémů. Pokud by se jednalo o dítě mladší 3 let, pak by mohlo být v takovém vozidle přepravováno pouze na sedadle spolujezdce vpředu v dětské autosedačce," vysvětluje Jan Kněžínek z Ministerstva dopravy a jak doplňuje jeho kolega z BESIPU Robert Šťastný, jde v podstatě o sociální opatření.

"Je to výjimka pro početnější rodiny, sportovní kluby nebo zájmové kroužky, kdy například jeden z rodičů veze více dětí na společnou akci."

Teoreticky by se na tuto výjimku dalo spoléhat také v případě, že ráno veze otec nejméně dvě děti do školy jedním autem a odpoledne si pro ně přijede matka v jiném voze, protože jde o svoz dětí do školy, jenže v praxi by se tato každodenní jízda bez sedačky nemusela vyplatit.

"Nedávno došlo k nehodě, kdy nepřipoutané děvčátko při jízdě ve městě po nezaviněném nárazu řidiče narazila do zadního skla a nehodu nepřežila. Jinak se nikomu nic nestalo..."

Bohužel holčičce by zřejmě nepomohl ani bezpečnostní pás, protože jak upozorňuje dopravní znalec Stanislav Huml, ten je určen pro dospělé. "Posadíte-li malé dítě a připoutáte ho tříbodovým pásem, pak mu vyjde přesně na krk. Při použití podsedáku se pak dostane do správné polohy přes rameno a hrudník. Bez sedáku se může dítě uškrtit. Při použití dvoubodového pásu mu neublížíte. Při jeho správném dotažení je to stejné jako u dospělého."

Podsedák, který je nejlevnější variantou sedačky, ze zákona stačí už dětem nad patnáct kilogramů hmotnosti, což školní děti určitě mají, takže raději než na výjimku je lepší spoléhat na právě na něj.

"Je možné v jednom autě mít podsedák a ve druhém plnohodnotnou autosedačku, ale podmínkou je, že oba zádržné systémy musí odpovídat věku a váze konkrétního dítěte."

Na druhou stranu výjimka může být prospěšná, pokud jeden rodič veze jednou týdně třeba tři spolužáky na plavání jen pár ulic.

"V případě přepravy na nějaký sportovní trénink nebo do nějakého kroužku to může být výhodné a výjimka by se dala akceptovat."

V tomto případě nemusí mít řidič podle zákona nějaký doklad o tom, kam děti veze, jestli skutečně jde o cestu do školy nebo na nějakou akci, ovšem jak upozorňuje Jan Kněžínek z Ministerstva dopravy, policisté mohou požadovat průkazné vysvětlení. "Pokud si policisté nebudou jisti zda je vše v souladu se zákonem, pak je podezření, že došlo k porušení zákona a oznámí to příslušnému úřadu, který si zjistí potřebné údaje, tedy zda děti opravdu chodí do stejné školy, kroužku nebo klubu. Ale celkově lze říci, že se jedná o výjimku, a proto by se měla uplatňovat opravdu ve výjimečných případech, kdy přepravu dětí nejde zajistit jinak."

autor: evk
Spustit audio