Bezhotovostní platby pokut
Jak vymýtit korupci u dopravní policie? To je otázka, na kterou se jen těžko hledá odpověď. My jsme vám v naší internetové anketní otázce nabídli jednu z možností - i když podle výsledku to vypadá, že bezhotovostní platby by korupci asi příliš nespasily. Myslí si to většina, přesněji 77 procent hlasujících, zatímco zbývajících 23 procent je naopak přesvědčeno, že bezhotovostní platby korumpovatelnost dopravních policistů vymýtí.
Asi neexistuje člověk, který by se s korupcí u dopravní policie nesetkal anebo o ní alespoň neslyšel. Proč vlastně vzniká? A proč se právě dopravní policisté dají poměrně snadno uplatit? Podle řidičů je důvod prostý.
"Já si myslím, že když budou dobře placeni, tak to nebudou mít zapotřebí, protože ve chvíli, kdyby se na ně korupce provalila, tak by přišli o pěkné místo."
"Rozhodnutí, jestli úplatek vezmu nebo ne, je otázka, jakou má cenu. Samozřejmě, pokud policisté budou odměňováni lépe, tak budou velmi pečlivě zvažovat, zda se vyplatí vzít úplatek i za cenu, že by mohli o práci přijít."
Jenže nový šéf dopravních policistů Martin Červíček platy výrazně zvyšovat nehodlá a s korupcí v řadách svých podřízených se chce vypořádat po svém. Dopraváky, náchylné k braní úplatků, chce posílat k psychologovi. Tento vskutku originální způsob mnohé pobavil a nejen odborníci tuší, že asi příliš nezabere.
"Neodvážil bych se je označit, protože žádná metoda, kterou disponuji, není taková, abych měl úplnou jistotu, že tento policista úplatky bere nebo je brát bude. Člověk by mi to musel říct sám, a to předpokládám, že by mě samozřejmě neřekl," konstatuje psycholog Zdeněk Šole.
Ovšem určitým pozitivem může být, že se o potírání korupce mezi samotnými policisty vůbec mluví. Daleko lepším nápadem se zdá být bezhotovostní platba, tedy, že by policisté nesměli při silničních kontrolách vybírat pokuty v hotovosti, ale platilo by se například kartou, což podle Martina Červíčka už občas funguje.
"Tyto projekty už v rámci policie běží. Budeme je vyhodnocovat a budeme se snažit, aby takovéto platby byly realizovány v následujícím období."
Sami motoristé by platbu pokut kartou docela přivítali, protože věří, že by pomohla vymýtit policejní korupci.
"Asi jo."
"Také bych uvítala platby pokut kartou, protože u sebe hotovost moc nenosím."
"Nedokážu říct, zda by to pomohlo. Podle mě by to akorát zdržovalo."
Ovšem na platbu pokut kartou na silnicích si určitě nějaký čas počkáme, naráží totiž na základní problém - zatímco majitele karty nestojí transakce nic, pak druhá strana, v tomto případě policie, musí podle Červíčka bance platit určitý poplatek.
"Je tam celá řada dílčích problémů, od technických až po finanční záležitosti s tím spojené - povinnosti policie platit převody finančních částek."
Možná bychom se ale mohli učit v nedalekém Maďarsku, tedy zemi s podobnou historií. Vysloveně za účelem omezit policejní korupci zavedli právě v Maďarsku už před několika lety způsob platby pokuty poštovní poukázkou, tedy ne v hotovosti přímo na silnici. Více o tom náš budapešťský spolupracovník Gregor Martin Papucsek.
"Představte si, že maďarský policista nemůže mít ve službě u sebe větší obnos peněz. Kdykoliv může být zkontrolován a kdyby u něj našli větší částku než 2000 nebo 3000 forintů (200 až 300 Kč), následovalo by disciplinární řízení. Už více než 7 let tu platí systém, kdy za dopravní přestupek dostane postižený šek, který následně zaplatí na poště, a to platí i pro zahraniční turisty. Donedávna nebylo možné, aby zahraniční turista pokutu nezaplatil, protože při dalším vstupu do Maďarska ho prostě nepustili - informační systém byl v tomto ohledu dokonalý. Nejednou jsem takto řešil problémy mých přátel z Česka a Slovenska."
"Teď už ale na hraničních přechodech kontroly nejsou, a proto by se na pokutu mohlo i nějak zapomenout. Připravuje se vymahatelnost těchto pokut na území celé EU, takže bych doporučil pokuty zaplatit. A hlavně se nesnažte policistu nějak podplatit, protože v atmosféře honu proti policejní nedisciplinovanosti může řidiče potkat i obvinění z trestného činu podplácení."