Bezpečně do školy pěšky i na kole
Vozíte děti do školy autem? Tak to je prý to nejhorší, co pro ně můžete udělat, protože se nenaučí samostatně přemýšlet nad nebezpečím, se kterým se v silničním provozu mohou potkat. V Nadaci Partnerství proto před pěti lety vznikl projekt Bezpečná cesta do školy, ale někde mu důvěrně říkají Abecedoš.
„Hledali jsme název s devátým ročníkem, který se do této akce zapojil, a jednoho žáka napadlo, že když jsou to absolutně bezpečné cesty do školy, tak vhodná zkratka Abecedoš by byl výborný název,“ vysvětluje Jiří Hnilička ze Základní školy Krátká v Klášterci nad Ohří, kde se do projektu poprvé zapojili v roce 2007.
Jeho cílem je naučit děti vnímat nebezpečí v silničním provozu a následně se mu i vyhýbat. „Každý žák dostane mapu okolí školy a zakreslí do ní svoji cestu, kterou do školy chodí. Potom na ní označí nebezpečná místa, popíše důvod, proč se mu zdají nebezpečná, a připojí návrhy na změnu, která by měla vést k větší bezpečnosti uvedeného místa. Škola potom vypracuje celkovou mapu, na které budou shrnuta všechna místa a zvýrazněna ta nejčastěji uváděna,“ popisuje koordinátorka Nadace Partnerství Barbora Kolárová.
Potom už je to na dopravním inženýrovi, aby vymyslel bezpečné řešení i v závislosti na intenzitě dopravy. Právě na jeho projekt dostávají školy peníze, maximálně však 90 tisíc korun. Potom závisí na jednotlivých zastupitelstvech, jestli najdou v rozpočtu dostatek peněz na realizaci. V Klášterci se to zatím povedlo částečně.
„Povedl se realizovat přechod pro chodce na hlavní silnici přímo před školou. Je to moderní, bezpečný přechod s dělícím ostrůvkem, na kterém se děti cítí mnohem bezpečněji. Bohužel v současné době nemáme dobré dopravní značení na přilehlém sídlišti. Bylo by proto potřeba spojit se s městem a situaci napravit, aby školáci mohli chodit do školy bezpečně,“ říká Jiří Hnilička.
Realizace projektů je jednodušší v menších obcích
Během pěti let se do projektu Bezpečně do školy zapojilo přes padesát škol a zdá se, že prosadit realizaci je jednodušší na vesnicích. Důvod může být i ten, že tady jsou rádi, že ušetří náklady za dopravní studii, a tak se zapojuje celá obec.
„Mapování ve větších městech dělá jen škola. V obcích žáci rozdají dotazníky všem obyvatelům. Navíc škola je často v menších obcích takovým společenským centrem, takže o projektu ví celá obec a na starostu je vyvíjen věší tlak, aby projekt dovedl k realizaci,“ pokračuje Kolárová.
Letošní ročník byl premiérově vypsán také pro pokračující projekty, byť školy dostanou jen deset tisíc korun. A tak třeba v Klášterci se šesťáci budou věnovat bezpečné jízdě na kole.
„Chtěl bych jim přiblížit, jak by správně měla probíhat cesta do školy na kole. Mimo jiné bych jim chtěl ukázat drobné servisní zákroky, aby si mohli opravit například defekt pneumatiky a udržovat kolo v dobré kondici. Na závěr bych s nimi chtěl absolvovat výjezdy na přilehlé cyklostezky, aby poznali okolí a věděli, kde se mohou bezpečně pohybovat,“ uzavírá Hnilička.