Billboardy, kolem kterých se jezdí víc než 70 km/h, jsou nebezpečné
Všechny billboardy z okolí dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. tříd by měly zmizet do pěti let. Majitelům reklamních ploch, tedy billboardů, to nařídí zákon, který poslanci schválili v květnu. Pět let je však poměrně dlouhá doba, a proto policisté vydali doporučení, jak období do vymýcení billboardů přežít.
Podle kvalifikovaných odhadů u nás každoročně zaplatí zhruba desítka lidí za náraz do billboardu životem. Přesné statistiky policie nevede, ale ví, které billboardy jsou pro nás řidiče nejnebezpečnější – ty, kolem kterých se jezdí rychleji než 70km/h. „Podstatou reklamního zařízení je přitáhnout pozornost. V případě řidiče to však znamená, že se nevěnuje provozu tak, jak by měl,“ vysvětluje Jindřich Rybka, šéf jihomoravské dopravní policie.
Hranici 70 km/h zmiňujeme proto, že za půl sekundy, kdy si prohlédneme billboard, abychom zjistili, že to je jen reklama a ne nic důležitého, ujedeme zhruba deset metrů. Při rychlosti 130 km/h je to už 18 metrů. Je jasné, že každý metr, kdy se nevěnujeme řízení, může mít fatální následky.
Velmi nebezpečné jsou také billboardy v křižovatkách, kde jsou umístěny velkoplošné a vysoce svítivé obrazovky. Typickým případem takového velmi nebezpečného billboardu je poutač v brněnské křižovatce ulic Heršpická a Na Poříčí. „Policie ČR na negativní účinky tohoto billboardu neustále upozorňuje, ale bohužel je to zatím bez výsledků,“ informuje Rybka. Přestože mají úředníci k dispozici už několik rozhodnutí soudu, stále nejsou schopni tento billboard odstranit.
Když chcete inzerovat, dělejte to bezpečně
„Když jsme před čtyřmi lety začínali s kauzou nebezpečných billboardů, většina firem to bagatelizovala a říkala, že se nám nikdy nepodaří změnit paradigma, že billboardy jsou opravdu nebezpečné. Teď se situace radikálně změnila, a to zejména poté, co byla přijata novela silničního zákona, která výrazně omezuje billboardy v okolí dálnic a rychlostních silnic,“ popisuje Vojtěch Razima ze společnosti Acta Non Verba.
A na neziskovou organizaci proslulou bojem proti billboardům se začaly obracet společnosti, které chtěly poradit, jak se těm nejnebezpečnějším billboardům vyhnout. „Nadále si myslíme, že reklama je cosi jako kandovaná lež. Ovšem když už má někdo potřebu inzerovat, velice ho prosíme, aby to dělal na co nejbezpečnějších reklamních plochách,“ vybízí Razima.
Seznam s osmi doporučeními si každý může stáhnout z webu společnosti, a to včetně přílohy ke smlouvě s majiteli reklamních ploch, která detailně vyjmenovává, kde si inzerovat nepřejete. „Na manuálu nejvíc nebezpečných billboardů se podílela dopravní policie, kolegové ze serveru Nechceme billboardy u dálnic a silnic a také skupina astronomů, která definovala doporučení v oblasti vhodného osvětlení reklamních ploch,“ uzavírá Razima.
Zopakujme, že od silnic I. tříd, silnic pro motorová vozidla a dálnic by měly billboardy zmizet do roku 2017. Jak dlouho budou hyzdit města, to záleží na jejich samosprávách.