Billboardy v ČR: neschopnost, nebo korupce na ŘSD?
Zhruba loni touto dobou ředitel Ředitelství silnic a dálnici prohlašoval, že od českých silnic a dálnic zmizí v prvním kvartálu loňského roku skoro 440 billboardů. Jeho slova o něco později upravil mluvčí ministerstva dopravy. Počet billboardů sice zůstal stejný, jen se o něco posunul termín likvidace – zhruba na květen 2011.
Teď je leden roku 2012 a billboardy stále stojí na svých místech. Zmizel však také jak mluvčí ministerstva, tak ředitel ŘSD. Jsou majitelé billboardů opravdu tak vlivní, nebo námi placení úředníci tak neschopní?
Jak jsme zjistili v několika anketách, řada z vás má pocit, že billboardy na ně nemají klíčový vliv. Řidičům sice vadí, jak je v noci oslňují, a narazit do jejich konstrukce by nechtěl žádný, ovšem samotnými reklamními sděleními se řidiči ohroženi necítí, jakkoliv výzkumy ČVUT mluví jinak.
Podívejme se na to ještě z jiného úhlu pohledu – proč mají v krajině naší krásné země stát obludná monstra se stupidními nápisy? Nemáme z toho nic než jen vymytou hlavu a zisky jdou pochopitelně do kapes reklamních agentur. Z těchto důvodů jsme byli v redakci Motožurnálu velmi potěšeni, když jsme se loni z Ředitelství silnic a dálnic dozvěděli, že smlouvy s reklamními společnostmi nebyly prodlouženy, což mělo znamenat, že letos končí billboardy největšího provozovatele – mělo jít skoro o pět set billboardů.
Všechno je jinak, smlouvy nelze vypovědět
„Na základě analýzy se zjistilo, že smlouvy jsou nevypověditelné. Pokud by byly vypovězeny, bylo by to předmětem arbitráží, protože majitelé billboardů jsou zahraniční společnosti,“ vysvětluje René Poruba, od září nový šéf ŘSD.
Od jeho předchůdce jsme bohužel slýchali, že smlouvy byly vypovězeny. Od současného šéfa jsme tedy chtěli vědět, kolik billboardů zmizelo ze seznamu 435 kusů, které podle minulého vedení ŘSD nesplňovaly potřebné technické parametry, a mohly tak být odstraněny ihned.
„Tuto informaci nemám, musím se na to podrobně podívat. Pokud mi ji dáte k dispozici, budu rád,“ komentuje René Poruba. Panu Porubovi jsem hned přehrál vyjádření jeho mluvčí z dubna loňského roku.
Potom jsem se od něj dozvěděl, že loni prý ŘSD odstranilo několik desítek billboardů a podrobnosti mi ředitel pošle. Dále jsme se věnovali výpovědím smluv. V té souvislosti jsem se dozvěděl něco, co mne po zkušenostech s ŘSD překvapilo jen trochu. „Smlouvy byly prodlouženy ještě v roce 2010 bývalým ředitelem Alfredem Brunclíkem do roku 2016.“
Majitelé reklamních ploch budou na billboardech dále vydělávat
O něčem takovém se však lidé z minulého vedení ŘSD nikdy ani slůvkem nezmínili a navíc smlouvy, které ŘSD poskytlo v létě 2010 známým bojovníkům proti billboardům, společnosti Acta non Verba, žádný takový Brunclíkův dodatek neobsahují.
„Bohužel k tomu nedokážu vytvořit komentář bez vulgárních slov. Opravdu nevím, komu mám věřit, jestli lže minulý, nebo stávající ředitel ŘSD. Znamená to další roky billboardů v okolí silnic a dálnic, ve kterých bude někdo vydělávat další desítky, možná i stovky miliónů korun. Znamená to také přibližně deset mrtvých lidí, kteří každoročně nepřežijí náraz do konstrukce billboardu,“ komentuje rozzlobený Vojtěch Razima ze společnosti Acta non Verba.
Dodejme, že současný šéf ŘSD nám opakovaně slíbil spolupráci. Prý nám pošle dokumenty, které v tom udělají jasno, padni komu padni. „Dokumenty zašlu v horizontu tohoto měsíce,“ slibuje René Poruba.
Sebrali jsme tedy v naší redakci poslední rezervy trpělivosti a diplomacie a nejpozději první únorový den se k tématu vrátíme.