Blinkry budou za 2 body

21. květen 2008 13:00

Experti se sešli na Ministerstvu dopravy, dali hlavy dohromady a navrhli změny bodového systému. Mezi návrhy najdeme i trest v podobě 2 bodů za nedání znamení o změně směru jízdy, tedy lidově řečeno nepoužití blinkrů při změně směru jízdy. Ještě než se i tento návrh dostane k poslancům, podívejme se na něj pohledem odborníků.

Blinkry jsou jednoznačně základním komunikačním prostředkem mezi řidiči. Tímto způsobem dávají ostatním najevo, co chtějí udělat. I proto zákon stanoví, že se tak musí učinit včas. Podkomise tedy navrhuje trestat nepoužití směrových světel 2 body.

"Expertní skupina měla na mysli především jízdu po dálnici a více proudé komunikaci v obci, kdy řidiči často vůbec nedávají znamení o změně směru jízdy při přejíždění z pruhu do pruhu," vysvětluje Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy.

V zákoně najdeme hned několik paragrafů, kterém nám přikazují použít blinkry. Především §30, který se konkrétně směrovým světlům věnuje. Stručně řečeno je musíme použít při odbočování, předjíždění, objíždění, vyjíždění z kruhového objezdu, a právě při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého. Co na případné bodové hodnocení říká vedoucí pražského dopravního inspektorátu Pavel Švrčula?

"Pokud někdo bude objíždět překážku v provozu a nedá znamení o změně směru jízdy, čímž způsobí kolizní situaci, tak podle mého názoru by bylo správné, aby byl tento přestupek ohodnocen dvěma trestnými body. Ovšem nechtěl bych, aby tento postup byl zneužíván policií například tím způsobem, že někdo nedá blinkr na prázdné okresní silnici, nikoho tím neohrozí a přesto by dostal dva trestné body."

Bohužel, dnešní přestupkový zákon je postaven tak, že neumožňuje policistům rozlišit mezi přestupkem, zda někdo někoho ohrozil nebo ne. Vedoucí výcvikového centra a polygonu v Mostě Jiří Patera má obdobný názor.

"V některých případech, zvlášť při odbočování doleva, je to na místě. Osobně s tím souhlasím."

Jedná se tedy o to, zda nevrátit policistům možnost posouzení závažnosti přestupku, a to i v případě bodů. A klidně by tento přestupek mohl být v případech, kdy dojde k jednoznačnému způsobení kritické situace nebo nehody, hodnoceny 3 i 4 body. Nedání znamení včas by pak mohlo být postihováno stejně, i když by to bylo těžké jednoznačně posoudit. Jak bylo řečeno, jedná se totiž o základní komunikační prostředek mezi řidiči.

autor: pgj
Spustit audio