Blinkry jsou ta páčka pod volantem!
Má-li auto rozsvícená světla, pak od loňského roku víme, že v něm je i jeho mozek - řidič. Tedy za předpokladu, že dodržuje celodenní svícení. Bohužel, už nepoznáme jaké má IQ a nakolik dává ostatním najevo, co se chystá udělat. Základním komunikačním prostředkem mezi řidiči jsou směrová světla, tedy blinkry. A tady je kámen úrazu. Příliš mnoho řidičů na ostatní, jak se říká, kašle a používání blinkrů bere jako nutné zlo. Pojďme se naučit je používat.
Řadě kritických situací by se dalo předejít jedním malým pohybem levé ruky.
"Dá se říct, že zákon předpokládá použití znamení o změně směru jízdy vždy, když dochází ke změně směru jízdy. Nemusí to tedy být jen při odbočování, ale také při objíždění, předjíždění, při zastavení u kraje pozemní komunikace, atd." konstatuje dopravní právník Jan Kněžínek.
Ono to ale není o paragrafech, ale o tom dát najevo, kam hodláme s autem zamířit. Mnozí současně s otočením volantu jen tak jednou bliknou. To ale nestačí.
"Samozřejmě, záleží na dopravní situaci, ale zákon předpokládá, že znamení by se mělo dávat včas, aby ho ostatní účastníci silničního provozu mohli zaznamenat. To znamená, že v běžné dopravní situaci nebude stačit pouhé jedno bliknutí - tomu odpovídá i nastavení některých moderních vozidel, která vždy zablikají třikrát."
Na kruhovém objezdu pak platí jiné pravidlo.
"Při vjíždění na kruhový objezd se znamení o změně směru jízdy nedává. Dává se až při jeho opouštění, a to vpravo. Při jízdě po kruhovém objezdu se používá znamení o změně směru jízdy pouze v případě, že přejíždíte z pruhu do pruhu."
Není ale prohřeškem budeme-li blikat už při vjíždění na kruhový objezd s tím, že budeme vyjíždět na prvním výjezdu.
"Toto je problém především malých kruhových objezdů, ale s ohledem na bezpečnost provozu by se určitě nejednalo o protiprávní jednání. Možné by to bylo."
Mnozí nevědí, zda dát znamení o změně směru jízdy například v situaci, kdy hlavní silnice, po níž pokračují dál, zahýbá.
"Jestliže řidič na křižovatce nepokračuje přímým směrem, vždy musí dávat znamení o změně směru jízdy a je úplně jedno, zda dále pokračuje po hlavní nebo vedlejší komunikaci."
V některých situacích pak pro varování ostatních použijeme všechny 4 blinkry, ale zákon striktně stanovuje, kdy tak můžeme učinit.
"Je možné je užít pouze v případech, kdy to skutečně vyžaduje bezpečnost a plynulost provozu. Není to něco, co by zbavovalo odpovědnosti za protiprávní jednání - to v žádném případě (mnohdy to vidíme v provozu, ale rozhodně toto není funkce směrových světel). Další možnost užití této výstražné funkce směrových světel nastává v případech, kdy je to potřeba k upozornění ostatních účastníků provozu na nějaké nebezpečí - například když dojíždíte do kolony."