Braňte se! Nehoda není jen vaše vina
Slibování staveb nových silnic je v Česku evergreenem stejně jako neustálé přepracovávání strategických plánů těch vůbec nejdůležitějších dopravních tahů. Co je naopak smutně konstantní, jsou roky neřešené závady, a tedy silnice trestající a smrtelně nebezpečné.
Že na silnicích s kardinálními a bohužel s notoricky známými a neřešenými závadami umírají lidé – například kvůli chybějícím svodidlům před betonovými pilíři na rychlostní silnici R7 za Kněževsí, není žádná novinka. Stačí se u zmíněné Kněževsi podívat na počet pomníčků. Bohužel podobných míst je v Česku spousta: silnice mezi Řevničovem a Slaným, Frýdkem a Horní Bečvou, Turnovem a Harrachovem a tak dále.
Zmínili jsme jen některá místa z rizikové mapy, kterou v programu EuroRAP zveřejnil Ústřední automotoklub. „Program funguje v 26 zemích Evropy. Cílem bylo dostat do většího povědomí politiků, odborníků i širší veřejnosti systematické odstraňování rizik a poukázat na to, že i s nízkonákladovými opatřeními lze dosáhnout poměrně závažných změn,“ říká Miroslav Fiřt za ÚAMK a mohl by uvést řadu podobně fatálních příkladů, jako jsou zmiňovaná chybějící svodidla na rychlostní R7.
Technickým garantem projektu Rizikové mapy silnic je společnost Cityplan. Její šéf Jiří Landa říká, že kombinace přetěžovaných a nedostatečně vybavených současných silnic a stále odkládaných nových dálnic znamená jediné – promarněné životy. Konkrétním příkladem je chybějící dálnice D3. „Kdyby dálnice stála dnes a ne až za deset let – obávám se však, že ani v té době stát nebude, dalo by se ušetřit sedmdesát lidských životů, a to nemluvím o těžce zraněných,“ komentuje Landa.
Silnice se na nehodě podílí až 35 procenty
Místo toho, aby se příslušné silničně správní orgány staraly o silniční síť také jinak než jen záplatováním děr, ale například řešily odstraňování nepovolených reklam, budování alespoň krátkých úseků svodidel před nebezpečnými betonovými mostky a důsledně odstraňovaly suché stromy, je nám řidičům pořád dokola vtloukáno do hlavy, že si za své nehody můžeme sami.
„Po právní stránce je na vině vždy řidič, protože nese odpovědnost za nedodržení pravidel silničního provozu a za nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu a povaze vozovky. Odborníci po celém světě se shodují, že podíl silnice na nehodě je v průměru 30 až 35 procent. Po dálnicích jezdí stejní řidiči se stejnými auty, ale nehodovost je čtyřikrát nižší,“ dodává Jiří Landa.
Dálnice s obvykle alespoň nějakou bezpečnou únikovou zónou – v závislosti na datu stavby, a vždy s jednosměrným provozem totiž umí malé chyby řidičům odpouštět. Na ostatních silnicích však místo toho následuje nemilosrdný trest. Kdo za to může? Zcela jednoznačně nezodpovědní a liknaví správci silnic.