Brzda, spojka a volant – klíčové prvky pro zvládnutí smyku
Kdo umí, ten umí. Úsloví, které na silnici platí dvojnásob. Kdo neumí, minimálně mačká plechy, v horším případě zraňuje nebo zabíjí. Někdy sebe, jindy ostatní. Jenže často zbytečně.
Jak pravil Seneca: „Errare humanum est“, což v překladu znamená „Chybovati je lidské“. Ovšem zbytečná chyba může na namrzlé silnici opravdu znamenat zbytečnou smrt. Dnes a denně ve zprávách vidíme a slyšíme, že jsme nepoučitelní. Jako bychom „hrách na stěnu házeli“.
Základní chybou je, že jezdíte bez ohledu na počasí příliš rychle. V těchto dnech totiž přece nemůžete jezdit stejně rychle jako v horkých letních dnech. „Pokud ukazatel u silnice nebo na displeji přístrojové desky ukazuje tři nebo dva stupně, je třeba si uvědomit, že například mokrá část vozovky může být v návětrných úsecích, při vjezdu do lesa, na most či při výjezdu z obcí studená a zmrzlá,“ varuje šéf výcvikového centra řidičů na Polygonu Most Jiří Patera.
Nejlepší je samozřejmě jezdit tak, abyste se do kritické situace nedostali. Tady platí další úsloví: „Festina lente“, tedy „Spěchej pomalu“. Jenže nikdo není neomylný a chybu navíc nemusíte udělat zrovna vy. Najednou se můžete dostat do situace, kdy je před vámi nečekaná překážka. V takové chvíli je třeba se vyvarovat další chyby. „Většina lidí se lekne a šlápne na brzdu, ale to je největší chyba. Řidič by neměl za volantem ztuhnout a měl by se snažit situaci nějak vyřešit,“ radí tovární jezdec týmu Škoda Motorsport a druhý muž letošního seriálu IRC Jan Kopecký.
Mezi soutěžními jezdci se chybnému sešlápnutí brzdy z leknutí říká, že usnul na brzdách. „Než dojde k nárazu, dá se s nastalou situací ještě něco dělat, například na poslední chvíli pustit brzdu a najít si mezeru, do které auto pošlete. Prostě se vyhnout srážce s dalším vozem,“ vysvětluje další závodník Václav Pech.
Spojka vás může dostat zpátky do stopy
Abyste auto mohli řídit i v takové situaci, je potřeba neudělat další chybu. „Základem je vyšlápnout spojku, když dojde ke smyku, a snažit se auto uřídit – díky vyšlápnutí spojky se auto zklidní a kola mohou opět získat přilnavost. Když vám to však uklouzne, nesnažte se ještě víc točit volantem, aby auto zatočilo, naopak musíte začít volantem točit na druhou stranu, tedy kontrovat,“ dodává Václav Pech.
Stejně reaguje i Jan Kopecký. „Pokud se blížíte k překážce se zabrzděnými koly, auto nezatočí. Kola se musí točit, aby auto mohlo změnit směr jízdy. Když se dostanete vlivem náledí v zatáčce do smyku, nejlepší je sešlápnout spojku – to autu pomůže zatočit.“ Sešlápnutí spojky pomůže i u auta se systémem ABS.
Váha se i díky menšímu zpomalení přenese na přední kola, zvýší se přítlak a šance na vyváznutí z infarktové situace se výrazně zvýší. Současně také dochází k odpojení sil od motoru, které na kola působí, a auto se díky tomu zklidní. Kola se totiž mohou odvalovat samostatně i s ohledem na rozdílné povrchy pod každým z nich.
Může však nastat situace, ze které už není úniku. Pak musíte začít brzdit vší silou – sešlápnout spojku a stát na brzdě. Tady totiž děláte další chybu. „Řidiči nebrzdí až do posledního momentu před nárazem a nesnaží se co nejvíc snížit rychlost. Jeden i dva kilometry v hodině totiž můžou v koncové nárazové rychlosti dramatickým způsobem změnit následky nehody,“ varuje instruktor Polygonu Most Jiří Parma.
Když už není před nárazem vyhnutí, snažte se nabourat čelně. Právě na tento typ nárazu jsou dnešní auta především stavěna. Postupná deformace přední části opět sníží rychlost, s níž se naše tělo bude muset vypořádat. Když však bude příliš vysoká, nic nám nepomůže. A jsme zase na začátku. Jak pravil Jan Amos Komenský: „Veškeré kvaltování toliko pro hovado dobré jest“.