Brzdíte nebo šlapete na plyn?
Zajímavé zjištění nabízí výsledek naší internetové anketní otázky. Třetina řidičů projíždí křižovatkou na oranžovou. Ptali jsme se vás, co uděláte, když při přechodu ze zelené na červenou zasvítí oranžové světlo. A výsledek? Jen 62 % hlasujících udělá to, co by udělat mělo, tedy zmáčkne brzdový pedál a zastaví, zatímco zbývajících 38 % respondentů se přiznalo, že šlápne na plyn, aby ještě stihli projet.
Kdybychom byli v Rakousku, pak by naše anketní otázka byla bezpředmětná, protože tam už blikající zelené světlo nutí řidiče zastavit. Jízda na oranžovou totiž znamená pokutu a podle dopravního psychologa Karla Havlíka je to dobrý model bezpečného průjezdu křižovatkou.
"Blikající světlo totiž vždy zvyšuje pozornost a zlepšuje zrakové vnímání. Je také větší jistota, že řidič změnu z oranžové barvy na zelenou nepřehlédne."
U nás se ale zatím o podobné úpravě semaforů neuvažuje, a tak stále zůstává rozhodující oranžové, nebo-li - jak říká zákon - žluté světlo. Pokud začne svítit při přechodu ze zelené na červenou, pak je řidič povinen zastavit vozidlo na hraně křižovatky. Pouze v případě, že by bezpečně nemohl zastavit, smí pokračovat v jízdě. A právě toho mnozí řidiči zneužívají a své kolegy přivádějí do někdy složitých situací, protože co uděláte, když na křižovatce přeskočí zelená na žlutou?
"Brzdím a dívám se do zpětného zrcátka. Když za mnou někdo jede, tak se dívám, jestli stihne zabrzdit."
"Dívám se, jak to vypadá za mnou. Když blikne oranžová, tak už brzdím. A stihnu to."
"Myslím si, že řidiči počítají s tím, že na oranžovou to prostě projedou."
A v tom je právě ten problém. Kolik na to mají vlastně času?
"U malých křižovatek je doba kratší, u velkých delších. Obecně je minimum 3 sekundy a maximum 5 sekund. Liší se to podle velikosti a tvaru křižovatky," říká Jan Rafaj ze skupiny Eltodo.
Autor knihy Psychologie řidiče Karel Havlík doplňuje:
"Průměrně reakčně schopný řidič by měl za tento čas vozidlo zabrzdit a zastavit u křižovatky těsně před tím, než přeskočí červená."
Zákon i technické nastavení semaforů tedy hovoří jasně, proč oranžová, respektive žlutá, v téměř třetině z nás vyvolává opačný pocit - namísto zabrzdím a počkám na červenou, šlápnu na plyn a ještě stihnu projet křižovatkou.
"Ten pocit zřejmě pramení z toho, že zejména pražští řidiči jezdí všude rychleji než jiní řidiči. Spěch způsobuje, že interval oranžové je krátký. On je ale dostatečně dlouhý, protože základem je zabrzdit a ne projet."