Brzdíte nebo šlapete na plyn?

27. srpen 2007 13:30

Zajímavé zjištění nabízí výsledek naší internetové anketní otázky. Třetina řidičů projíždí křižovatkou na oranžovou. Ptali jsme se vás, co uděláte, když při přechodu ze zelené na červenou zasvítí oranžové světlo. A výsledek? Jen 62 % hlasujících udělá to, co by udělat mělo, tedy zmáčkne brzdový pedál a zastaví, zatímco zbývajících 38 % respondentů se přiznalo, že šlápne na plyn, aby ještě stihli projet.

Kdybychom byli v Rakousku, pak by naše anketní otázka byla bezpředmětná, protože tam už blikající zelené světlo nutí řidiče zastavit. Jízda na oranžovou totiž znamená pokutu a podle dopravního psychologa Karla Havlíka je to dobrý model bezpečného průjezdu křižovatkou.

"Blikající světlo totiž vždy zvyšuje pozornost a zlepšuje zrakové vnímání. Je také větší jistota, že řidič změnu z oranžové barvy na zelenou nepřehlédne."

U nás se ale zatím o podobné úpravě semaforů neuvažuje, a tak stále zůstává rozhodující oranžové, nebo-li - jak říká zákon - žluté světlo. Pokud začne svítit při přechodu ze zelené na červenou, pak je řidič povinen zastavit vozidlo na hraně křižovatky. Pouze v případě, že by bezpečně nemohl zastavit, smí pokračovat v jízdě. A právě toho mnozí řidiči zneužívají a své kolegy přivádějí do někdy složitých situací, protože co uděláte, když na křižovatce přeskočí zelená na žlutou?

"Brzdím a dívám se do zpětného zrcátka. Když za mnou někdo jede, tak se dívám, jestli stihne zabrzdit."
"Dívám se, jak to vypadá za mnou. Když blikne oranžová, tak už brzdím. A stihnu to."
"Myslím si, že řidiči počítají s tím, že na oranžovou to prostě projedou."

A v tom je právě ten problém. Kolik na to mají vlastně času?

"U malých křižovatek je doba kratší, u velkých delších. Obecně je minimum 3 sekundy a maximum 5 sekund. Liší se to podle velikosti a tvaru křižovatky," říká Jan Rafaj ze skupiny Eltodo.

Autor knihy Psychologie řidiče Karel Havlík doplňuje:

"Průměrně reakčně schopný řidič by měl za tento čas vozidlo zabrzdit a zastavit u křižovatky těsně před tím, než přeskočí červená."

Zákon i technické nastavení semaforů tedy hovoří jasně, proč oranžová, respektive žlutá, v téměř třetině z nás vyvolává opačný pocit - namísto zabrzdím a počkám na červenou, šlápnu na plyn a ještě stihnu projet křižovatkou.

"Ten pocit zřejmě pramení z toho, že zejména pražští řidiči jezdí všude rychleji než jiní řidiči. Spěch způsobuje, že interval oranžové je krátký. On je ale dostatečně dlouhý, protože základem je zabrzdit a ne projet."

autor: evk
Spustit audio