Bude se mezi Prahou a Brnem chodit pěšky?
Nejstarší a nejfrekventovanější znamená nejzničenější. Tahle rovnice naprosto přesně vystihuje dálnici D1. Asi každý, kdo po ní někdy jel, může potvrdit, že některé úseky jsou opravdu zastaralé - především tím, že oproti novým dálnicím je D1 užší. Tehdejším normám to stačilo, ovšem doba a především hustota provozu pokročila, a tak je potřeba něco udělat. Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo k radikálnímu kroku - zrekonstruuje 160 z 200 kilometrů dálnice mezi Prahou a Brnem.
Naštěstí rekonstrukce nebude probíhat najednou, ale v rozmezí deseti let.
"Rekonstrukce se týká úseku dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Tato trasa je rozdělena na dvacet dílčích mezikřižovatkových úseků. To znamená, že každý rok by měly být opraveny dva úseky," říká Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.
Po deseti letech by tedy dálnice měla mít nový povrch a být o metr širší. Rozšíření na tři pruhy v každém směru se však neplánuje, to by znamenalo výkup pozemků a další investice. Samotná rekonstrukce každého úseku bude probíhat v podstatě ve dvou částech.
"Prvním krokem bude rozšíření dálnice o necelý jeden metr na každé straně. V místech, kde jsou dálniční mosty nebo už vybudované protihlukové stěny, se bude rozšiřovat na úkor středního dělícího pásu, abychom získali šířkové uspořádání jednoho pásu dálnice 11,5 metru. V tu chvíli bude možné na jedné polovině dálnice vést provoz dvěma pruhy v každém směru a druhou polovinu souvisle rekonstruovat," vysvětluje Martina Vápeníková.
To je totiž zatím hlavní problém dálnice D1 při opravách. Zatímco nové dálnice mají minimální šířku 27,5 metru, normám ze sedmdesátých let, podle kterých byla D1 stavěna, stačilo o metr méně. Bohužel pokud je nutné svést dopravu do jednoho směru, pak jen výjimečně je možné udělat tři pruhy, natož pak čtyři. Potom se logicky vytvářejí dlouhé kolony. To by se po rekonstrukci a vlastně i v jejím průběhu už stávat nemělo. Pro motoristy tak bude nejhorší období, než dojde k rozšíření vozovky o metr. Ovšem v tuto chvíli je těžké odhadnout, jak dlouho to na zhruba desetikilometrových úsecích bude trvat.
"V současné době vypracováváme dokumentaci stavebního povolení a projektovou dokumentaci a v příštím roce už by měly být zahájeny práce na prvních úsecích mezi Větrným Jeníkovem a Velkým Meziříčím. Konkrétní termín zahájení rekonstrukce se bude odvíjet od získání stavebního povolení a finančních prostředků," přibližuje Martina Vápeníková.
Finance musí obstarat ministerstvo dopravy. Celkem by rekonstrukce 160 kilometrů dálnice D1 měla stát 18 miliard, tedy 1,8 miliardy ročně. Zatím však není jasné, odkud peníze potečou. Velmi pravděpodobně by se do financování měl zapojit i soukromý sektor. Chystaná rekonstrukce D1 ale není jediný problém, který nás v příštím roce na silnicích potká. Měla by se zprovoznit část pražského okruhu, který spojí dálnice D1 a D5 a výrazně uleví Praze. Už teď je jisté, že to nebude na jaře, ale nejdříve o prázdninách. Důvodem však není jen opoždění výstavby. Nutné bude zrekonstruovat i část už používaného úseku od Barrandova k plzeňské dálnici.
"Novořeporyjská ulice je ve velmi špatném stavu. Když jsme provedli dopravní analýzu vlivu intenzity dopravy po zprovoznění části okruhu mezi dálnicí D1 a barrandovskou komunikací, zjistili jsme, že intenzita provozu bude na hraně jeho únosnosti - kolem 87 000 vozidel denně. Ředitelství silnic a dálnic se proto rozhodlo, že s novými investicemi provede současně také kompletní rekonstrukci stávajícího úseku," vysvětluje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík
I tato rekonstrukce bude probíhat za plného provozu.