Buďte ke starším autům ohleduplní
Mohlo by se říct, že náročné podmínky na silnici třídí „zrno od plev“. Ovšem tak snadné to není. Mladým řidičům, jak známo, například často chybí pud sebezáchovy. Navíc mnohdy trpí falešným sebevědomím, takže i na nebezpečném povrchu mohou vypadat jako ti, kteří už mají nějaké zkušenosti a vědí, že není třeba vždy, když začne sněžit, zpomalit na rychlost chůze. Ovšem potom jsou tu ti, kteří se nejen na sněhu prostě bojí.
Bojácný řidič bývá často i váhavý a toto chování většinou nebývá bez důvodu. Buďto jsou za tím nedůvěra ve vlastní zkušenosti, někdy hrají roli obecně pomalejší reflexy a vůbec nejčastěji je to všechno dohromady umocněno ještě stářím provozovaného vozu. Václav Špička z Autoklubu ČR upozorňuje, že když vidíme na silnici starší auto, měli bychom automaticky zvýšit obezřetnost a míru ohleduplnosti.
„Vozidla typu Škoda 120, případně starší většinou řídí starší řidiči nebo takzvaní sváteční jezdci. Dá se tedy předpokládat, že řidiči těchto vozidel nejsou zvyklí na současný hustý provoz a také že jejich vůz nemusí být v dobrém technickém stavu. Například brzdy určitě nebudou tak účinné jako v případě moderních vozidel,“ říká Špička.
Až tedy budete mít zase pocit, že se řidič se starším autem příliš loudá nebo že si nechává příliš velký odstup od vozu jedoucího před ním, uvědomte si, že ovládá auto konstrukčně starší, a tedy obvykle méně dokonalé, než je zrovna to vaše, které zdržuje.
Starší vozy nejsou na takové technické úrovni jako moderní
„Pokud si řidič staršího vozidla nechává před sebou větší odstup, nebudu ho předjíždět, abych mu ho zkrátil, ale respektuji jeho snahu jet bezpečně v současném provozu,“ říká expert na bezpečnost dopravy Autoklubu České republiky.
Starší vozy mají často nejen horší jízdní výkony a parametry, ale také obvykle bývají značně opotřebované a zpravidla i hůře servisované. „Především jde o nerovnoměrné působení brzd, osvětlení vozidel, stav pneumatik, stav podvozkové části a tlumičů a dokonce i pérování,“ pokračuje Špička.
Pokud se toto spojí s nebezpečnou situací, kterou zapříčiní spěchající, málo ohleduplný řidič, může to skončit až karambolem. „Pokud narazí jedno vozidlo do druhého zezadu, bývá tato nehoda hodnocena jako nedodržení bezpečné vzdálenosti, ovšem přitom může jít o špatný stav brzd vozidla jedoucího vzadu,“ vysvětluje Václav Špička.
Závěrem znovu vyzýváme k obezřetnosti a maximální míře ohleduplnosti, a to i proto, že nehody starých aut dopadají zpravidla často tragicky i při nízkých rychlostech. Úroveň pasivní bezpečnosti je u aut starších dvaceti let zpravidla tristní.