Buďte opatrní, podvody se stáčením tachometrů kvetou

10. květen 2012 13:00

Za auto z autobazaru můžeme zbytečně zaplatit desítky tisíc korun navíc. Stačí, aby mělo na tachometru méně kilometrů, než odpovídá skutečnosti. I proto u nás obchod se stáčením tachometrů kvete. Stočit tachometr není složité a dají se na tom vydělat desetitisíce, přesto tato činnost není dosud kvalifikována jako trestný čin.

Koupit dnes bez problémů a opravdu výhodně ojeté auto je věda. Způsobů, jak zvednout jeho cenu, je docela dost. Jedním z nečastějších je změna stavu tachometru. Samozřejmě směrem dolů. Jedná se o takzvané stáčení tachometrů. Bohužel, zákonodárce ani evidentní snaha o podvod nepřiměla zatím k tomu, aby stáčení zařadili mezi trestné činy.

Je až neuvěřitelné, jak snadné je dnes změnit údaje na tachometru. Doby, kdy se počítadlo najetých kilometrů stáčelo vrtačkou, jsou nenávratně pryč. Dnes má podvodník k dispozici elektroniku, která je velmi snadno dostupná.

Až milión aut se stočeným tachometrem

„V Čechách je čtyři až pět firem, které mu dodají naprosto oficiálně kompletní kufr, kde získá konektory na všechny typy vozidel. Naučit se obsluhovat čtyři pět programů je otázka jednoho dne. Tady s tím vybavením můžete stáčet do 15 minut téměř jakékoliv vozidlo,“ popisuje Martin Pajer ze společnosti Cebia, která se u nás zabývá prověřováním vozů.

Jejich zkušenost svědčí o tom, že tento nešvar je stále velmi populární. „Ročně nám projde přes čtvrt miliónu vozidel. To znamená, že v Čechách je milión aut, která mají upravený stav tachometru,“ vypočítává Martin Pajer.

Přitom když hledáme ojeté auto třeba na internetu, nacházíme auta, která mají najeto většinou okolo 100 tisíc kilometrů. To je v zemi, kde je průměrný věk osobních aut 14 let, poněkud zarážející.

Podvody zaplatí kupující

„Většina lidí se domnívá, že auta se stáčejí o jednotky, eventuálně o pět deset tisíc kilometrů. Praxe je taková, že auta se stáčejí o padesát, o sto, ale i o dvě stě tisíc kilometrů. A často se dělá to, že si někdo najde vozidlo v zahraničí, které je relativně mladé, ale má hodně nalétáno. Takové auto má dobrou kupní cenu a dá se u něj bez problémů dvě stě tisíc kilometrů stočit,“ varuje pan Pajer.

Každých deset tisíc kilometrů dolů přitom představuje desítky tisíc korun, které zaplatíme navíc.

„Samozřejmě záleží na značce a stáří vozidla. Jestliže máme například tříletou octavii, tak jestliže to vozidlo stočíme o 50 tisíc kilometrů, tak na tom 40 tisíc vyděláme,“ vysvětluje počty řady prodejců ojetých aut Martin Pajer.

Pokud bychom měli v počítání pokračovat, tak stejnou částku proděláme, protože koupíme auto, které má o 50 tisíc kilometrů najeto navíc. A to mnozí nenajedou ani za několik let.

autor: pgj
Spustit audio