Bulharsko má jen 450 km dálnic

6. srpen 2012 13:00

Na bulharské Zlaté písky je to od nás jen o pár set kilometrů dál než na chorvatské pobřeží, ale to není hlavní důvod, proč do Bulharska cestuje autem výrazně méně Čechů. Bulharská silniční síť nepatří k nejkvalitnějším a především nemá dobrou pověst.

Ačkoli s falešnými policisty se tady nesetkáme už tak často jako dřív, na motorizované cizince čeká hodně nástrah. Například v podobě ochotných domorodců, kteří se až podezřele rychle objeví u nepojízdného auta.

„Oblíbený trikem, jehož obětí se bohužel zahraniční řidiči stále stávají, je propíchnutí pneumatiky na parkovišti nebo na křižovatce a následné nabízení pomoci při opravě, při které však dojde ke krádeži peněz a dalších věcí z auta,“ varuje Daniel Horák z našeho velvyslanectví v Sofii.

Bulharské vládě se v posledních letech podařilo vyřešit problém s falešnými policisty. Přesto pokud vás zastaví policista, měl by mít za sebou bílý Opel Astra a raději od něj vyžadujte, aby se legitimoval. K parkování či dokonce přespání v autě je bezpečnější využívat placená a tím i hlídaná parkoviště. V opačném případě si přímo koledujete o problémy.

Zaplatíte za využití dálnic, mostů i „za dezinfekci“

Bulharsko je oproti jiným evropským zemím zvláštní i v tom, že se tady platí poplatek za užití jakékoli silnice. Je to svým způsobem logické, je tady zhruba jen 450 dálničních kilometrů, zatímco téměř dva tisíce kilometrů silnic vůbec nemá zpevněný povrch. Takzvanou vinětku je potřeba koupit hned na hranicích. „Měsíční dálniční známka vychází v přepočtu zhruba na 340 korun,“ informuje Filip Hoffmann z ÚAMK.

Motoristé platí také takzvaný dezinfekční poplatek – podle typu vozidla od dvou do deseti eur. Kolem šesti eur zaplatíte i za přejezd Dunaje po mostech. Český řidič musí také počítat s místy až agresivním způsobem jízdy domácích řidičů, ale na to je mnohý zvyklý z domova.

Rychlostní limity jsou stejné jako u nás. Svítit po celý den musí pouze motorkáři a ti by při jízdě raději měli mít na sobě reflexní vestu. „Povinností je také užití reflexní vesty pro člověka, který vystupuje na komunikaci z vozidla. Toto pravidlo platí i pro řidiče motocyklů, proto jim doporučujeme, aby ji na sobě měli po celou dobu jízdy. Vyhnou se tak zbytečným nepříjemnostem a dohadování se s bulharskou policií,“ dodává Hoffmann.

Pokuty se platí bankovním převodem

Povinnou výbavou je v Bulharsku i hasicí přístroj. Řidiči tady mají povoleno půl promile alkoholu, a i když pokuty jsou nižší než u nás, raději dodržujte pravidla.

„Za již poměrně běžné přestupky dochází na místě k odebrání řidičského průkazu na jeden až dvanáct měsíců, což může následný návrat domů značně zkomplikovat. Před dalším pokračováním v jízdě je třeba zaplatit pokuty bezhotovostně prostřednictvím bankovního převodu, což může být například o víkendu značný problém,“ uzavírá Horák.

Policisté, kteří nesmějí vybírat pokuty na místě, to navíc často řeší podmíněným zadržením řidičského průkazu. I vzhledem k tomu, co už zaznělo, je v případě cesty cizím autem v Bulharsku nezbytností notářsky ověřený doklad o zapůjčení vozidla. A při tankování je lepší využívat značkové pumpy, protože kvalita pohonných hmot je různá.

ÚAMK Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: evk
Spustit audio