Bundu je lepší sundat
Už téměř 14 dní nás trápí silné mrazy a podle předpovědí meteorologů ještě minimálně týden budou, takže naše anketní otázka byla velmi aktuální. Ptali jsme se vás totiž, jestli si i v těchto mrazech sundáváte před jízdou zimní bundu. Většina hlasujících, přesně 65 %, odpověděla, že ano, i když pohled na naše cesty říká spíše opak. Ale možná to budou řidiči, kteří si své svršky odloží až po nějaké chvíli, tuto možnost si vybralo celkem 15 % respondentů. Zbývajících 20 % se přiznalo, že zimní bundu v autě nesundávají a řídí tedy v tom, v čem chodí i venku. Proto jsme zjišťovali, jestli to může nějak ovlivnit řidičovo chování na silnici.
Určitě ano, protože sedět za volantem v zimní bundě není zrovna nejpohodlnější a člověk je tak trochu neohrabaný, přestože má bundu třeba rozepnutou. Ostatně, už v autoškole se zdůrazňuje nutnost správného usazení se za volant, přičemž důvod je podle instruktora Oldřicha Krejčího zřejmý. "Tak, jak si řidič upraví sedačku a dokáže se uvolnit, tak to má vliv na plynulost jízdy."
Jenže zima, zvláště takhle po ránu kolem mínus 10°C, je mnohdy silnější než pocit, že se mi bude špatně řídit, takže pokud už si necháte na sobě zimní bundu a usedáte za volant, pak nezapomeňte, že potřebujete trochu víc místa, a proto je podle doktora Josefa Kvapilíka nutné dobře si upravit sedadlo. "Sklon sedadla hraje svoji roli. Musíme se usadit pohodlně, bezpečně, abychom mohli dokonale ovládat vozidlo."
A právě proto je ideální zastavit na bezpečném místě, pokud si zimní bundu sundáváte až po zahřátí vozidla. Je totiž nutné rozepnout bezpečnostní pás, sundat zimní bundu, někam ji odložit, opět zapnout pás a upravit si sedadlo, na což několikaminutové čekání na zelenou nemusí vždycky stačit a může dojít ke zbytečným komplikacím. Většina řidičů si ale tyto problémy s bundou za volantem, uvědomuje a proto i do nevyhřátého auta usedá bez tohoto kusu oděvu.
"Rozhodně si sundávám bundu, ale také mikinu. Snažím se jezdit v tom, co mi vyhovuje."
"Na kratších cestách si bundu neodkládám."
"Ano, odkládám ji na zadní sedadlo."
"Podle toho, jak jedu daleko. Když jedu na delší cestu, tak ano, na kratší moc ne."
"Vzhledem ke své postavě si ji musím sundat...."
I když to mnohdy závisí na stáří našeho auta. Novější typy s výkonným topením mají teplo uvnitř poměrně rychle, takže ten nepříjemně vlezlý chlad trvá jen několik minut, zatímco ve starších autech to bývá horší. Je důležité nepřekročit hranici, když už je tělo dostatečně zahřáté, aby nedošlo k opačnému extrému, že se začíná potit a hlavně odpařovat. To může být nebezpečné pro lidi s chronickými zdravotními problémy a také pro malé děti.
"U malých dětí může dojít velice rychle k přehřátí a dehydrataci, zvláště na delších cestách. U dospělých, kteří mají problémy s krevním oběhem nebo se srdcem, může dojít k dekompenzaci některých těchto problémů, a dokonce i k nějaké akutní příhodě," přibližuje doktor Jaroslav Větvička z Ústřední vojenské nemocnice v Praze-Střešovicích, podle kterého bychom se určitě měli také vyvarovat řízení s čepicí na hlavě. "Přehřátí hlavy může narušit celou tepelnou termoregulaci a postupně přispívá ke zvýšení únavy, snížení pozornosti, a proto platí zásada, a to i z toho důvodu, že je to nemotoristické, v autě vždy sundáváme pokrývku hlavy."