Celoroční pneu ano, ale…

21. říjen 2011 13:01

Od 1. listopadu musejí mít motoristé na autě zimní pneumatiky, pokud bude na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, jinak jim hrozí až dvoutisícová pokuta. To je informace, o které mluvíme ve vysílání prakticky od začátku října.

Naši posluchači a čtenáři se na nás obracejí se svými dotazy, například pan Josef Vaník, jehož auto má celoroční pneumatiky: „Koupil jsem čtyři nové pneumatiky, na kterých je napsáno, že jsou pro všechna období. Přesné označení je 155/80 R13 79T M+S. Jsou tyto pneumatiky brány jako vyhovující pro zimní období?“ Podle ministerstva dopravy jsou. „Podle právních předpisů by měla být pneumatika na boku označena písmeny M+S, M S, M/S nebo MS,“ odpovídá Vladimír Chrástecký, vedoucí odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy.

Jinými slovy, pokud je na pneumatice pro osobní auta označení M+S, splňuje zákonné normy, aby byla považována za zimní ve smyslu povinného použití. Ovšem tato písmena najdeme na celoročních, zimních a také velkých kolech pro terénní auta, a proto mnozí výrobci přidávají na kola ještě obrázky. Pokud tam najdete piktogram s kapkami, sněhovou vločkou, listem a sluncem, jde o celoroční pneumatiku. „Je to piktogram sněhového masivu se sněhovou vločkou uprostřed, který značí zimní směs a zimní pneumatiku,“ říká šéf pneuservisu Pavel Procházka.

Vraťme se ještě k celoročním pneumatikám, které za poslední roky prošly docela radikální proměnou. „Dřív to řešili výrobci tak, že vzali letní směs a nařezali ji větším počtem příčných lamel. Nazývali je univerzálními pneumatikami, které byly většinou hlučné, vozidlo na nich nedrželo dobře stopu a v zimě měly špatné jízdní vlastnosti. V poslední době však výrobci postup změnili a teď dělají celoroční pneumatiku tak, že na ni použijí zimní směs, ale udělají menší počet příčných lamel. Celoroční pneumatiky od některých výrobců jsou poměrně na dobré úrovni.“

Velmi záleží na tom, za jakých podmínek budete celoroční pneumatiky používat. „Celoroční pneumatika samozřejmě má svoje výhody – například ekonomické, ale také nevýhody – je to kompromis mezi zimní a letní pneumatikou. Tento typ obutí bych doporučil zákazníkům, kteří v zimní sezóně opravdu jezdí minimálně a nejezdí do horských oblastí,“ radí Jan Petrů ze společnosti Auto Pneu Vulkán – prostě na druhé auto do rodiny, které se využívá na popojíždění po městě nebo na nákupy.

autor: evk
Spustit audio