Ceny z billboardů lžou!

29. květen 2012 13:02

Z billboardu na nás útočí jedno hezčí auto než druhé a vedle nich se skví cena, která láká k jejich koupi. Princip „baťovských“ cen funguje, a tak nám tu nabízí auto za 159.900 korun, jinde za 199.900 korun a podobně. Ovšem to, že bychom ono vyobrazené auto opravdu za inzerované peníze koupili, je fikce.

Už jen samotný obrázek, který nás ke koupi auta láká, je iluzí, jak se ve svém testu přesvědčil časopis dTest. „Fotografie bývají pouze ilustrační. Za základní cenu koupíme opravdu vůz v základní výbavě a většinou v bílé barvě,“ konstatuje nijak překvapivý fakt Miloš Borovička z časopisu dTest.

Nikdy nic není zadarmo, proto má lákavá cena řadu podmínek, nejčastěji financování prostřednictvím konkrétního finančního produktu. Jenže když si pak spočítáte celkové náklady úvěru, vyjde vám, že nejlevnější nabídky byly přeplacené o 40 tisíc korun a ty nejdražší zhruba o 70 tisíc. Někdy se však nelze dopočítat toho, co ve výsledku zaplatíte.

„Není úplně jednoduché se dostat k cenám, které ve výsledku zaplatíte. Prodejci i poskytovatelé úvěru totiž informace různě skrývají a nepodávají je tak, jak by měli,“ vysvětluje Borovička.

Máte nárok znát opravdovou cenu

Jako kupující však máte nárok vědět, kolik je celková cena auta a o kolik se navýší oproti ceně z billboardu nebo letáku. Jakékoliv obstrukce v této souvislosti by vás měly varovat.

„Každý poskytovatel úvěrů musí ze zákona poskytovat takzvané předsmluvní informace, kdy jeden z údajů uvádí, kolik ve výsledku zaplatíte. Získat tyto informace občas není jednoduché, ale měli byste na nich trvat. Jakmile se okolo toho objeví nějaké komplikace a zjistíte, že informace není snadné získat, mělo by vás to varovat. Může to být totiž indikátor toho, že kolem úvěru mohou nastat komplikace, které následně nebudeme schopni řešit, například se splácením úvěru,“ říká Borovička.

I proto si spotřebitelské sdružení dTest dalo tu práci a sehnalo informace o financování 12 malých aut. „Nejvíc se nám líbila nabídka od Škofinu na financování Volkswagenu Polo, kde ta cena dopadla přibližně stejně. Naopak poměrně špatnou nabídku jsme dostali na vůz Kia Rio. Nabízená cena byla necelých 250 tisíc korun, sleva na financování 30 tisíc korun, ale ve finále jsme ji přeplatili o 53 tisíc korun,“ uzavírá Borovička.

typ vozu, prodejceposkytovatel úvěrunabízená cenaúvěrová slevazaplatíte navícpřehledné informace o úvěru
Citroën C1, AutoportPSA Finance184 900 Kč30 000 Kč71 174 Kčne

Fiat Punto, IMOFA

Credium199 900 Kč20 000 Kč45 538 Kčne

Ford Ka, A. Charouz

ČSOB Leasing180 550 Kč0 Kč30 395 Kčne
Chevrolet Spark, BSA Auto BrnoVB Leasing CZ159 900 Kč0 Kč48 509 Kčano
Opel Corsa, Autovarss Autoleasing184 900 Kč0 Kč51 542 Kčne

Dacia Sandero, RR Group CZ

RCI (Unicredit)159 900 Kč25 000 Kč54 034 Kčne
Suzuki Alto, A.CharouzČSOB Leasing197 900 Kč0 Kč45 574 Kčne
Škoda Citygo, Porshe Praha Škofin179 900 Kč0 Kč31 246 Kčano

Kia Rio, Auto Bílek

ČSOB Leasing249 980 Kč30 000 Kč83 974 Kčne

VW Polo, Autosalon Klokočka

Škofin276 000 Kč40 000 Kč51 412 Kčano

Toyota Aigo, Emil Frey

Toyota Finacial169 900 Kč0 Kč42 927 Kčne

Renault Twingo, DS Auto Zeman

RCI (Unicredit)164 900 Kč15 000 Kč60 444 Kčne
autor: pgj
Spustit audio