Ceny z billboardů lžou!
Z billboardu na nás útočí jedno hezčí auto než druhé a vedle nich se skví cena, která láká k jejich koupi. Princip „baťovských“ cen funguje, a tak nám tu nabízí auto za 159.900 korun, jinde za 199.900 korun a podobně. Ovšem to, že bychom ono vyobrazené auto opravdu za inzerované peníze koupili, je fikce.
Už jen samotný obrázek, který nás ke koupi auta láká, je iluzí, jak se ve svém testu přesvědčil časopis dTest. „Fotografie bývají pouze ilustrační. Za základní cenu koupíme opravdu vůz v základní výbavě a většinou v bílé barvě,“ konstatuje nijak překvapivý fakt Miloš Borovička z časopisu dTest.
Nikdy nic není zadarmo, proto má lákavá cena řadu podmínek, nejčastěji financování prostřednictvím konkrétního finančního produktu. Jenže když si pak spočítáte celkové náklady úvěru, vyjde vám, že nejlevnější nabídky byly přeplacené o 40 tisíc korun a ty nejdražší zhruba o 70 tisíc. Někdy se však nelze dopočítat toho, co ve výsledku zaplatíte.
„Není úplně jednoduché se dostat k cenám, které ve výsledku zaplatíte. Prodejci i poskytovatelé úvěru totiž informace různě skrývají a nepodávají je tak, jak by měli,“ vysvětluje Borovička.
Máte nárok znát opravdovou cenu
Jako kupující však máte nárok vědět, kolik je celková cena auta a o kolik se navýší oproti ceně z billboardu nebo letáku. Jakékoliv obstrukce v této souvislosti by vás měly varovat.
„Každý poskytovatel úvěrů musí ze zákona poskytovat takzvané předsmluvní informace, kdy jeden z údajů uvádí, kolik ve výsledku zaplatíte. Získat tyto informace občas není jednoduché, ale měli byste na nich trvat. Jakmile se okolo toho objeví nějaké komplikace a zjistíte, že informace není snadné získat, mělo by vás to varovat. Může to být totiž indikátor toho, že kolem úvěru mohou nastat komplikace, které následně nebudeme schopni řešit, například se splácením úvěru,“ říká Borovička.
I proto si spotřebitelské sdružení dTest dalo tu práci a sehnalo informace o financování 12 malých aut. „Nejvíc se nám líbila nabídka od Škofinu na financování Volkswagenu Polo, kde ta cena dopadla přibližně stejně. Naopak poměrně špatnou nabídku jsme dostali na vůz Kia Rio. Nabízená cena byla necelých 250 tisíc korun, sleva na financování 30 tisíc korun, ale ve finále jsme ji přeplatili o 53 tisíc korun,“ uzavírá Borovička.
typ vozu, prodejce | poskytovatel úvěru | nabízená cena | úvěrová sleva | zaplatíte navíc | přehledné informace o úvěru |
Citroën C1, Autoport | PSA Finance | 184 900 Kč | 30 000 Kč | 71 174 Kč | ne |
Fiat Punto, IMOFA | Credium | 199 900 Kč | 20 000 Kč | 45 538 Kč | ne |
Ford Ka, A. Charouz | ČSOB Leasing | 180 550 Kč | 0 Kč | 30 395 Kč | ne |
Chevrolet Spark, BSA Auto Brno | VB Leasing CZ | 159 900 Kč | 0 Kč | 48 509 Kč | ano |
Opel Corsa, Autovars | s Autoleasing | 184 900 Kč | 0 Kč | 51 542 Kč | ne |
Dacia Sandero, RR Group CZ | RCI (Unicredit) | 159 900 Kč | 25 000 Kč | 54 034 Kč | ne |
Suzuki Alto, A.Charouz | ČSOB Leasing | 197 900 Kč | 0 Kč | 45 574 Kč | ne |
Škoda Citygo, Porshe Praha | Škofin | 179 900 Kč | 0 Kč | 31 246 Kč | ano |
Kia Rio, Auto Bílek | ČSOB Leasing | 249 980 Kč | 30 000 Kč | 83 974 Kč | ne |
VW Polo, Autosalon Klokočka | Škofin | 276 000 Kč | 40 000 Kč | 51 412 Kč | ano |
Toyota Aigo, Emil Frey | Toyota Finacial | 169 900 Kč | 0 Kč | 42 927 Kč | ne |
Renault Twingo, DS Auto Zeman | RCI (Unicredit) | 164 900 Kč | 15 000 Kč | 60 444 Kč | ne |