Černé skříňky jsou i v autech
Není to tak dávno, co se hodně mluvilo o silničním pirátovi D1 se značkou 2222. Přestože teď už na nás černobílý Mercedes ML AMG i jeho divý majitel nekouká každý den z novin, neznamená to, že by se situace na silnicích nějak zlepšila. Pokud chcete mít na piráty pojistku, čtěte pozorně, víme, jak na ně.
Když vás někdo bude chtít takzvaně vybrzdit, spoléhá na to, že policisté při vyšetřování označí za viníka toho, kdo nedodrží bezpečnou vzdálenost, tedy toho vzadu. Muži zákona takto postupují téměř vždy, když chybějí nezávislí svědci, jenže ty si můžete vozit stále s sebou.
„Je to malé kompaktní zařízení, které se pomocí přísavky upevní na čelní sklo,“ popisuje Milan Bartoš ze společnosti Datart takzvaný black box – černou skříňku doplněnou o minikameru. Primárně zabírá pohled před vozidlem, ale můžete ho rozšířit i o pohled za autem. Zařízení může nahrávat hned po nastartování vozu, ale také jen v předem nadefinovaných situacích – přístroje mají totiž GPS modul a senzory přetížení a náklonu, které umí zaznamenat dobu 15 sekund před a po kritické události.
„Záznam z takové kamery jsme ve správním řízení už využili. Prospěch z něho měl majitel black boxu, který ho měl nainstalován v autě,“ říká nehodový specialista z Ústavu soudního inženýrství Aleš Vémola.
Možností, které takzvané černé skříňky v kombinaci s kamerou nabízejí, velmi kvituje. „Osobně bych si tuto minikameru pořídil, abych záznam mohl použít jako důkaz například proti takzvaným pirátům silnic nebo v situaci, kdy bych potřeboval dokázat, že nejsem viníkem dopravní nehody a tak dále.“
Na kameru, respektive black box s GPS modulem a potřebnými senzory si budete muset připravit necelých šest tisíc korun. Bez nich je kamera sice levnější, ovšem pro případ řešení přestupku jí chybí řada dat.
„Motoristé pochopili, že toto zařízení je výjimečné, nejedná se o levnou kameru. Je to komplexní řešení, které může fungovat jako couvací kamery, můžete jejím prostřednictvím sledovat, co vaše ratolesti vyvádějí na zadních sedadlech, nebo ho rovnou připojíte k palubnímu systému,“ vysvětluje Milan Bartoš.
Zájem o tato zařízení stoupá tak, že se dovozci vyplatí pracovat i na českém překladu jinak anglického ovládání korejského výrobku. Další slibný potenciál prodejů slibují nové projekty pojišťoven.
„Máme dohodnuté instalace černých skříněk, které dokážou zaznamenat průběh nehody a automaticky odeslat informace o místě a způsobu nehody. Umožní také okamžité přivolání asistenční služby,“ popsal Pavel Novotný z Alianz. Koncem roku pojišťovna zřejmě představí slevy na pojistném právě pro ty, kteří se zavážou, že po nehodě poskytnou data ze zmiňovaných černých skříněk. O důvod víc, proč o tomto zařízení uvažovat.