Čerpadlo neměňte, ale opravte
To, že naftová auta jsou na vzestupu a že jsou velmi populární, už jsme v Motožurnálu říkali mockrát. Měli jste také možnost slyšet o problematických místech motorů, o tom, kde mají své slabiny a na co jsou choulostivé. Dnes se podíváme na rotační palivové čerpadlo, což je sice možná pro některé z vás něco příliš vzdáleného - je to prostě nějaká součástka v motoru - na druhou stranu, řada z vás se v oboru pohybuje a technické informace je budou zajímat.
Pokud jezdíte autem na naftový motor, tak skoro na 100 % tam máte také rotační palivové čerpadlo. Aniž bychom vás chtěli unavovat rozsáhlým technickým rozborem, dáme na chvíli prostor Milanu správci sítě Bosch, aby nám o čerpadlech něco málo řekl.
"Zlom nastal v roce 1986, kdy první rotační čerpadlo bylo vybaveno elektronicky ovládanou částí. Důležité je, že elektronicky ovládané čerpadlo má mnohem lepší průběh točivého momentu, snižují se emise a motor je celkově pružnější. Tehdy se začala psát tato kapitola, která dnes pokračuje novými vysokotlakými systémy jako je Common Rail nebo sdružené vstřikovače."
Že vám vypovědělo službu zrovna palivové čerpadlo prý asi těžko poznáte ve své dílně v garáži, kde si jinak třeba opravujete většinu závad. Určí to jedině diagnostické měření.
"Specializovaný dieselservis musí umět provést diagnostiku na vozidle stejně jako servis, který běžně používáme. Stává se, že zákazník sám odvodí, že je problém se vstřikováním nafty a jede do specializovaného servisu. Ale jinak by tuto službu měl vyhledat servis, který poskytuje servis základní."
To samozřejmě předpokládá, že nejezdíte s opravami auta za někým, kdo opravuje metodou - pokus omyl, ale k člověku, který má v oboru přehled a alespoň základní diagnostiku. Ta mu pomůže najít problematická místa. Závěrem ještě jakýsi cenový rámec oprav.
"Cena opravy se samozřejmě odvíjí od stáří vozidla, a také od použitého systému. Obecně ale lze říci, že oproti opravě výměnou, a už vůbec výměně za nový díl, je cena ve specializovaném dieselservisu výrazně nižší. Například nové čerpadlo na vůz Škoda Octavia 1.9 TDI bude stát zhruba 80 000 korun, repasované čerpadlo 40 000 korun a oprava, a to i střední a včetně seřízení, bude stát do 20 000 korun."
Takže není pravda, že by se rotační palivová čerpadla u naftových motorů jen vyměňovala, jak se čas od času můžete leckde dozvědět. Stačí, když dovezete svůj vůz do některého ze specializovaných servisů na naftová auta. Některé dokonce dávají na opravené palivové čerpadlo stejně dlouhou záruku jako na nové.