Česká "šrotovací" ulička

13. leden 2010 13:01

Zřejmě si ještě pamatujete, že Česko zasáhla relativně vzrušená debata na téma "šrotovné", přestože od té doby uplynuly už tři měsíce. Jak dopadla? Docela vtipně - jako s chytrou horákyní, která šla-nešla, byla oblečená-neoblečená a tak dále. Jinými slovy - naše vláda má prostor k zavedení šrotovného, ale zavést se ho nechystá.

Po zveřejnění výsledku registrací nových aut v roce 2009 už ji nepřesvědčí nikdo. Vždyť nejsledovanější segment osobních aut rostl. Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů, chce tuto překvapivou zprávu uvést na pravou míru: "Opticky jsme sice zaznamenali nárůst o 12,5 procenta, ale při podrobné analýze jsme zjistili, že došlo k propadu."

Pokles naštěstí nebyl nijak dramatický - jednalo se o 11 procent. Zajímavé je v tomto kontextu srovnání se zeměmi, které šrotovné zavedly.

"V zásadě bylo úspěšným projektem, který hodně pomohl na nejdůležitějších trzích - v Německu, Francii a Itálii. Poněkud méně pomohl ve Velké Británii, ale celkově byl úspěšný," domnívá se Vladimír Rybecký ze serveru AutoWeek.cz.

Podívejme se na dva extrémy. Ve Španělsku se prodeje i přes šrotovné propadly skoro o čtvrtinu, v Německu naopak dokonce o čtvrtinu stouply. Bylo tedy vůbec šrotovného pro Němce třeba?

"Speciálně v Německu šrotovné trhu velmi pomohlo. Otázkou však zůstává, jak moc to bylo na úkor letošního roku," říká Vladimír Rybecký.

Proč nepomohlo šrotovné na všech trzích stejně dobře jako na tomto obrovském německém? Mimochodem v Německu se každý rok prodá tolik aut, kolik jich tady v Česku máme zaevidováno od vynálezu spalovacího motoru.

"Je to dáno tím, že v některých zemích byl propad opravdu velice dramatický - například ve Španělsku klesly prodeje o mnoho desítek procent. Také je důležité si uvědomit, že podmínky na podporu trhu byly poněkud odlišné. Někde se pomáhalo vlastním výrobcům, jinde to bylo více či méně vázáno na emisní limity. Šrotovné tedy nebylo ve všech zemích stejné, a proto se také projevilo rozdílně," vysvětluje Vladimír Rybecký.

Vtipné je, že Česko ze šrotovného těžilo, aniž by samo automobilový průmysl šrotovným podpořilo. Při této příležitosti je těžké nevzpomenout na chytrou horákyni.

"Okamžité opatření zachovalo více než milión pracovních míst v celé Evropě včetně ČR. Pravdou je, že šrotovné v Česku dopadlo jaksi polovičatě - nejdřív se o něm diskutovalo, potom bylo přijato poloviční řešení, že šrotovné 'bude a nebude'. Proto jsme rozhodně přivítali vyjádření, že vláda ho řešit nebude. Rozhodnutí vlády je jasný signál pro zákazníky, kteří, pokud chtějí využít nějaké pobídky k nákupu vozu, by měli spoléhat na akční ceny jednotlivých značek," doporučuje Pavel Tunkl.

Ovšem pozor! I když prodejci aut opakují, že ceny už nemohou být nižší, podle Vladimíra Rybeckého se teprve chleba lámat bude. Dojde k tomu v případě, že se ukáže, že recese ještě neskončila - na rozdíl od šrotovného, které už nebude určitě.

"V současné době je jediná možnost, která automobilkám ještě zbývá - dělat vlastní finanční pobídky, tedy snižovat ceny," uzavírá Vladimír Rybecký.

Snížení cen se však bude týkat především zahraničních trhů. Náš už je, pokud jde o ceny, prý skutečně na dně.

autor: pek
Spustit audio